Hiszpańskie przejęcie stoczni Titanic Harland & Wolff zostało skrytykowane jako umowa „dym i lustra”, która mogła skutkować montażem statków Royal Navy poza Wielką Brytanią.
Navantia, hiszpańska stocznia będąca własnością państwa, kupuje wszystkie cztery zakłady w Wielkiej Brytanii po tym, jak spółka-matka stoczni znalazła się w zarządzie.
W stoczniach w Irlandii Północnej, Szkocji i Anglii ma zostać uratowanych około 1000 miejsc pracy.
Sekretarz biznesu Jonathan Reynolds powiedział, że porozumienie jest „dobre dla miejsc pracy” i „dobre dla bezpieczeństwa narodowego”.
Powiedział, że transakcja jest „głównym wotum zaufania dla Wielkiej Brytanii ze strony Navantii”.
Zapytany, czy rząd osłodził umowę dla Navantii, zmieniając warunki kontraktu na dostawę trzech okrętów wsparcia Royal Navy, Reynolds powiedział, że wprowadzono „niewielką rewizję” umowy w celu uwzględnienia „większego wsparcia” ze strony rządu.
Hilary Benn, sekretarz Irlandii Północnej, stwierdziła, że porozumienie to „świetna wiadomość dla Belfastu”.
„Harland and Wolff to kultowa firma o międzynarodowej renomie, z długą i dumną historią” – powiedział.
„Cieszę się, że dzięki tej umowie będzie miała przed sobą świetlaną przyszłość”.
Jednak Mark Francois, minister sił zbrojnych cieni, powiedział, że ma poważne wątpliwości co do miejsca montażu statków.
Powiedział Daily Express: „Byłem w Izbie Gmin podczas dzisiejszego oświadczenia w sprawie Harland & Wolf i niestety wokół tej umowy jest wiele „dymów i luster”.
„Co najważniejsze, Sekretarz ds. Biznesu wielokrotnie odmawiał potwierdzenia, że trzy nowe, niezbędne statki stałego wsparcia floty – mające na celu zaopatrzenie naszych lotniskowców na morzu – zostaną zmontowane w Belfaście; co prowadzi do podejrzeń, że choć brytyjskie stocznie mogą zbudować ich części, zostaną one ostatecznie zmontowane, a wszystkie kluczowe systemy zostaną zintegrowane z kadłubami w macierzystej stoczni Navantii w Hiszpanii.
„Jeśli tak jest, to ogłoszenie nie jest w połowie tak dobre, jak się początkowo wydawało”.
Związek GMB z zadowoleniem przyjął transakcję, ale stwierdził, że pozostaje ostrożny, jeśli chodzi o przyszłość stoczni Harland’s.
Matt Roberts, dyrektor krajowy GMB, powiedział: „Dzisiejsze ogłoszenie jest niezwykle pozytywnym krokiem w kierunku utrzymania suwerenności sektora produkcyjnego w Wielkiej Brytanii.
„Ale mimo że wszystkie cztery stocznie są otwarte, GMB pozostaje ostrożny. Bez stałego rytmu pracy stocznie te będą nadal borykać się z problemami.
„GMB będzie kontynuować walkę, aby do tego nie doszło”.
Navantia zatrudnia około 1000 pracowników w Belfaście, Appledore w Anglii oraz Methil i Arnish w Szkocji.
Spółka jest znaczącym odbiorcą dofinansowania Komisji Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Obronnego.
Przyłączenie się do funduszu jest możliwym celem resetu bezpieczeństwa między Wielką Brytanią a UE, który ma zostać omówiony na szczycie na początku nowego roku.
Główna stocznia Navantii znajduje się w Kadyksie w południowej Hiszpanii.
Zatrudnia ponad 4000 osób, a jego roczny obrót wynosi około 1,3 miliarda euro (835 milionów funtów).