Niewiarygodne 4,8 miliarda funtów megaprojekt mógłby całkowicie odmienić słynne europejskie miasto sieć podziemna i na dobre położyć kres ich problemom z ruchem drogowym.
Atenyw którym znajdują się dwa miejsca na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO, słynie ze starożytnych ruin, muzeów i pomników.
Jednak miasto może być niezwykle zakorkowane, zwłaszcza w niedziele, kiedy wiele osób wraca do miasta po weekendzie.
Ale mieszkańcy Aten z radością usłyszą, że ich koszmary związane z ruchem drogowym mogą wkrótce zakończyć się przedłużeniem linii 2 i budową linii 4 ateńskiego metra, co mogłoby zapewnić tak potrzebne rozwiązanie problemu ruchu drogowego i zanieczyszczenia powietrza w mieście.
Budowa nowej linii 4 rozpoczęła się w październiku 2021 r., a linia 2, która między innymi znajduje się w całości pod ziemią, rozpoczęła rozbudowę do Ilion, gdzie przetarg rozpoczął się w 2023 r.
Linia 4, przekształcając sieć metra w mieście, będzie miała aż 37,7 km długości i doda 35 nowych stacji do systemu metra w Atenach.
Zakończenie zaplanowano na rok 2029 lub 2030, a koszt całego projektu szacuje się na 2,7 miliarda funtów (3,3 miliarda euro).
Szacunkowy koszt budowy pierwszego etapu nowej linii wynosi 1,2 miliarda funtów (1,51 miliarda euro).
Pierwszy etap linii 4, obejmujący 8 mil, będzie przebiegał pomiędzy stacjami Alsos Veikou i Goudi i dodanych zostanie 15 nowych stacji.
Opisane przez dyrektor projektu Sissy Voutiritsa jako „ambitny” projekt, prace na linii 4 okazały się wyzwaniem ze względu na rury kanalizacyjne, sieci wodociągowe, gazowe i telekomunikacyjne. Podziemne zabytki archeologiczne starożytnego miasta również wymagały skomplikowanych wysiłków.
Według EBI linia, częściowo finansowana przez Europejski Bank Inwestycyjny (EBI), zapewniła utworzenie 5000 miejsc pracy i doprowadzi do redukcji dziennej emisji CO2 w Atenach o 318 ton.
Od 2005 roku czwarta linia została uwzględniona w planie rozwoju i rozbudowy transportu publicznego w Atenach.
Pierwsze metro w Atenach zostało zbudowane przez brytyjskich przedsiębiorców w 1869 roku, łącząc stację Thissio z portem w Pireusie.
Do przełomu XIX i XX wieku linia 1 była jedyną linią metra w mieście. Do tej pory w tym stuleciu Metro Attiko uruchomiło dwie kolejne linie.