Badacze spróbują odnaleźć zaginiony samolot Malaysia Airlines, który zaginął 11 lat temu z 239 osobami na pokładzie. Ocean Infinity będzie prowadzić badania głębinowe w ciągu 55 dni od końca grudnia, aby je znaleźć Lot MH370, potwierdził rząd Malezji.
Lot zniknął ze wszystkich systemów kontroli ruchu lotniczego niecałą godzinę po starcie z Kuala Lumpur w dniu 8 marca 2014 r., wywołując jeden z największe wysiłki poszukiwawcze w historii. Przez lata szczątki samolotu były wyrzucane na brzegi wysp w Afryce i na Oceanie Indyjskim, ale nigdy nie odnaleziono rejestratora lotu, który mógłby opowiedzieć historię tego, co stało się z Boeingiem 777 z 227 pasażerami i 12 członkami załogi na pokładzie.
W oświadczeniu wydanym w środę rano rząd Malezji oznajmił: „Ocean Infinity potwierdził w rozmowie z rządem Malezji, że wznowi poszukiwania dna morskiego łącznie przez 55 dni, z przerwami.
„Poszukiwania zostaną przeprowadzone w docelowym obszarze, który według oceny ma największe prawdopodobieństwo zlokalizowania statku powietrznego, zgodnie z umową serwisową zawartą 25 marca 2025 r.”
Lot MH370 stracił kontakt z kontrolą ruchu lotniczego wkrótce po wezwaniu radiowym, około 38 minut po rozpoczęciu lotu na trasie do Pekinu z Kuala Lumpur.
Jednak radar wojskowy kontynuował śledzenie, pokazując, że przed dotarciem do Wietnamu skręcił ostro na zachód, co poprowadziło go z powrotem w stronę Półwyspu Malajskiego.
Ocean Infinity już w 2018 roku podejmował próby poszukiwania samolotu przy użyciu autonomicznych pojazdów podwodnych, które po trzech miesiącach zostały odwołane. Teraz już byli zaoferował nagrodę w wysokości 56 milionów funtówale tylko w przypadku zlokalizowania statku powietrznego.
Firma miała nadzieję rozpocząć misję wcześniej w tym roku gabinet zatwierdził misję w marcu przeszukać obszar południowego Oceanu Indyjskiego o powierzchni 15 000 km2, ale zostało ono odwołane ze względu na złą pogodę.
Od czasu próby w 2018 r. firma stwierdziła, że podjęcie misji jest bardziej zaawansowane technologicznie, z wykorzystaniem robotycznych, autonomicznych pojazdów podwodnych i statków nawodnych, które wykorzystują mapowanie dna morskiego wspomagane sztuczną inteligencją do wykrywania śmieci.
Oliver Plunkett, dyrektor naczelny Ocean Infinity, powiedział dziennikowi New Straits Times, że te poszukiwania są „prawdopodobnie najtrudniejsze, a w istocie najbardziej trafne”.
„Współpracowaliśmy z wieloma ekspertami, niektórymi spoza Ocean Infinity, aby kontynuować analizę danych w nadziei, że zawęzimy obszar poszukiwań do takiego, w którym potencjalnie możliwy będzie sukces”.
Wiele poszukiwań zakończyło się wcześniej niepowodzeniem, w tym międzynarodowe poszukiwania na znacznie większym promieniu 74 000 km2, które odwołano w 2017 r.