W środę w sądzie federalnym zespoły 23XI Racing i Front Row Motorsports odniosły zwycięstwo nad NASCAR.
Sędzia Kenneth Bell orzekł na korzyść wniosków zespołów o wydanie wstępnego nakazu ścigania się jako zespoły czarterowe w 2025 r. Wydanie nakazu przez Bella przed sądem federalnym w Karolinie Północnej oznacza, że oba zespoły mogą ścigać się z korzyściami, jakie przysługują im w ramach wyścigów czarterowych zespołu, a także umożliwić im sfinalizowanie zakupu czarterów od Stewart-Haas Racing. NASCAR ma możliwość odwołania się od tej decyzji.
Obie drużyny poprosiły o wydanie nakazu w październiku złożył pozew antymonopolowy przeciwko NASCAR w związku z umową czarterową organu sankcjonującego. Oba zespoły były jedynymi, które nie podpisały nowej umowy. Poprzednia umowa czarterowa – wersja umowy franczyzowej NASCAR między nią a jej zespołami – wygasła wraz z zakończeniem sezonu 2024.
„Sąd niniejszym wydaje ograniczony nakaz wstępny wyłącznie na czas trwania sezonu Pucharu NASCAR 2025 w następujący sposób: oskarżeni i ich agenci, pracownicy, pracownicy, prawnicy i wszystkie osoby aktywnie koncertujące lub uczestniczące z Pozwanymi muszą zezwolić Powodom na wejście dwa samochody wyścigowe we wszystkich wyścigach NASCAR Cup zgodnie z warunkami Umowy Czarterowej 2025 mającymi zastosowanie do wszystkich zespołów czarterowych, z wyjątkiem tego, że sformułowanie „zwolnienie” w sekcji 10.3 Umowy Czarterowej Umowa Czarterowa na rok 2025 nie będzie wykonalna w zakresie, w jakim zwolniłaby lub wykluczyła roszczenia Powodów w tym postępowaniu” – stwierdza orzeczenie. „Ponadto NASCAR jest wstępnie zakazane odmowy zatwierdzenia zakupu przez Powodów dwóch Stewart-Haas Racing, LLC czartery, z których Powodowie będą uprawnieni do wykorzystania we wszystkich wyścigach NASCAR Cup 2025 na takich samych zasadach jak inne zespoły czarterowe, ponownie z wyjątkiem wniosku języka zwolnienia z roszczeń Plantiffs w ramach niniejszego powództwa; oraz harmonogram postępowania zostanie ustalony przez Sąd, który w przypadku braku dobrowolnego rozstrzygnięcia sporu pomiędzy Stronami przewiduje zakończenie rozprawy w sprawie roszczeń Powodów przed rozpoczęciem sezonu wyścigowego NASCAR 2026. ”
Zarówno 23XI, jak i Front Row rywalizowały jako zespoły składające się z dwóch samochodów w 2024 r. 23XI, zespół, którego współwłaścicielami są Michael Jordan i kierowca NASCAR Cup Series Denny Hamlin, wystawiał samochody dla Bubby Wallace’a i Tylera Reddicka, podczas gdy Front Row miał kierowców Michaela McDowella i Todda Gilliland. Wraz z zamknięciem czterosamochodowego Stewart Haas Racing pod koniec sezonu 2024 każdy zespół zgodził się na zakup karty od SHR w celu rozszerzenia składu do trzech samochodów i kierowców w 2025 r.
Po orzeczeniu Hamlin zareagował radośnie w mediach społecznościowych.
Oczekuje się, że Front Row wystawi trzeci samochód dla Zane’a Smitha w 2025 r., gdy Noah Gragson zastąpi McDowella. 23XI Racing ogłosiło już, że Riley Herbst pojedzie trzecim samochodem dla zespołu.
„Z zadowoleniem przyjmujemy dzisiejszą decyzję sędziego Bella wydającą wstępny nakaz na naszą korzyść” – powiedział w oświadczeniu prawnik zespołów Jeffrey Kessler. „Orzeczenie sądu pozwala 23XI i Front Row Motorsports ścigać się istniejącymi samochodami jako licencjonowane zespoły w przyszłorocznej serii Cup Series. Decyzja wymaga również od NASCAR zatwierdzenia zakupu przez oba zespoły trzeciego czarteru od Stewart-Haas Racing i umożliwienia tym samochodom ścigania się również jako zespoły czarterowane w sezonie 2025. Jesteśmy pewni siły naszych argumentów i będziemy nadal walczyć, aby wyścigi mogły się rozwijać i stały się bardziej konkurencyjnym i uczciwym sportem w sposób, który przyniesie korzyści zespołom, kierowcom, sponsorom i, co najważniejsze, naszym fanom.
Zespoły czarterowe otrzymują większą część środków pieniężnych od NASCAR, a czartery gwarantują wjazd samochodu na każdy wyścig w kalendarzu Cup Series. Zarówno 23XI, jak i FRM mogły wcześniej startować jako zespoły otwarte w 2025 r., gdyby nakaz nie został wydany, chociaż żaden z nich nie miałby zagwarantowanych trzech miejsc w wyścigu Daytona 500, gdyby w wyścigu wzięło udział ponad 40 samochodów.