Lider mistrzostw Lando Norris powiedział, że będzie „walczył o pole position” w kwalifikacjach do Grand Prix Las Vegas po tym, jak ustalił tempo na treningach pierwszego dnia zawodów.
W sesji przerwanej, a następnie ograniczonej przez luźną pokrywę włazu, kierowca McLarena miał 0,029 sekundy przewagi nad Kimi Antonellim z Mercedesa, a Charles Leclerc z Ferrari był trzeci ze stratą 0,161 sekundy do tempa.
Reklama
Kolega z zespołu i rywal Norrisa o tytuł, Oscar Piastri, był 14. miejsce i tracił do Norrisa 0,891 sekundy, ale to nie było reprezentatywne, ponieważ Australijczykowi nie udało się przejechać czystego przejazdu na miękkich oponach z powodu czerwonej flagi oznaczającej problemy na torze.
Norris ma 24 punkty przewagi nad Piastri na trzy wyścigi przed końcem i dzięki dobremu wynikowi w ten weekend może postawić się na krawędzi tytułu mistrzowskiego.
Brytyjczyk, którego zespół miał problemy w zeszłym roku w Las Vegas, powiedział: „Tutaj zawsze jest trudno. Mamy lepsze czucie w samochodzie niż w zeszłym roku i było to odczuwalne już na pierwszym okrążeniu.
„Mam dobre odczucia. Oczywiście nie jest to dużo biegania, nie wymaga to dużego zużycia paliwa, ale tempo jest wyraźnie dobre.
Reklama
„Pomiędzy wieloma zawodnikami jest dość ciasno i wielu osobom nie udało się przejechać okrążenia”.
Urzędnicy toru mają przed sobą długą noc
Służby sprawdzają pokrywę włazu, która poluzowała się podczas drugiego treningu (Getty Images)
Piastri był jednym z czołowych kierowców, którzy nie uzyskali reprezentatywnych czasów na miękkich oponach z powodu przerw, podobnie jak Max Verstappen z Red Bulla, George Russell z Mercedesa i Lewis Hamilton z Ferrari.
W pierwszej sesji Piastri tracił dwa miejsca za Norrisem, a McLarenowie zajęli szóste i ósme miejsce, tracąc do tempa 0,192 sekundy, kontynuując trend z ostatnich wyścigów.
Australijczyk, który nie pokonał Norrisa od czasu, gdy wygrał Grand Prix Holandii pod koniec sierpnia, powiedział: „Czuję się OK. P1 było całkiem niezłe. Jest nad czym pracować, ale ogólnie uważam, że to była całkiem dobra sesja.
Reklama
„Ale P2. Przez całą sesję przejechałem dwa okrążenia, więc trudno dokładnie określić, na którym miejscu się znajdujemy. Najwyraźniej samochód ma przyzwoite tempo”.
Luźna pokrywa włazu może oznaczać długą noc dla urzędników wyścigu.
Problem pojawił się w zakręcie 17, ostatnim zakręcie, około 20 minut przed końcem sesji.
Miejsce zostało sprawdzone, a sesja została wznowiona po 15 minutach opóźnienia, a organ zarządzający FIA stwierdził, że według niego okładka jest „w odpowiednim stanie, aby wznowić sesję”.
Jednak urzędnicy, którzy pozostali na miejscu, aby monitorować sytuację, zauważyli, że po wznowieniu sesji zasłona poruszała się, gdy przejeżdżały po niej samochody.
Reklama
Problem przywołał wspomnienia pierwszego wyścigu w Las Vegas w 2023 r., kiedy Ferrari Carlosa Sainza zostało zniszczone przez luźną pokrywę włazu, okazało się, że problem powtarza się na całym torze, a trening zakończył się dopiero o 04:00.
Opóźnienia i zakłócenia sprawiły, że obraz rywalizacji powstał tylko częściowo, zwłaszcza że nie było czasu na symulacje wyścigu, które zwykle odbywają się w ostatnich minutach sesji.
Warto zauważyć, że Nico Hulkenberg z Saubera był czwarty najszybszy, przed Racing Bulls Isacka Hadjara i Liama Lawsona.
George Russell z Mercedesa był siódmy najszybszy, a pierwszą dziesiątkę zajęli Alex Albon, Verstappen i Hamilton z Williamsa.
Reklama
Antonelli kontynuował dobrą formę, dzięki której dwa tygodnie temu w Brazylii zajął drugie miejsce dla Mercedesa, który rozpoczął weekendowych faworytów po dominującym zwycięstwie Russella w zeszłym roku.
Russell przestrzegł jednak przed zakładaniem, że zespołowi uda się powtórzyć ten sam wyczyn w tym roku.
„Jesteśmy w mieszance” – powiedział. „Wiązaliśmy z nami wiele oczekiwań przed startem w ten weekend, ale od zeszłego roku bardzo zmieniliśmy samochód i zdecydowanie dzięki temu stał się on lepszym samochodem w trakcie sezonu, ale może nie sprawił, że był tak konkurencyjny jak tu 12 miesięcy temu.
„Ale nadal jesteśmy na miejscu. Było blisko. Lando był szybki, Verstappen i Leclerc byli szybcy na P1, Kimi był szybki, więc będzie blisko”.
Reklama
Verstappen był czwarty najszybszy w pierwszej sesji, tracąc 0,307 sekundy do wyznaczającego tempo Leclerca i niezwykle za kolegą z zespołu Yuki Tsunodą. Powiedział: „Wszystko było w porządku, tylko trudno zrozumieć, co zrobić z tymi przerwami.
„Nadal musimy trochę poprawić, jeśli chodzi o znalezienie większej przyczepności. Tor poprawia się z każdą sesją, a my postaramy się skupić na tym, sprawdzając, jak daleko uda nam się eksploatować opony przed kwalifikacjami i wyścigiem”.
Verstappen również był mocno przechylony przed spotkaniem wyścigowym, ponieważ we wrześniu wygrał na torach Monza i Baku, oba tory o charakterystyce podobnej do Las Vegas, z szybkimi prostymi, dużymi strefami hamowania i wolnymi zakrętami, ze stosunkowo niską przyczepnością.
Verstappen stwierdził jednak, że obwody są mniej porównywalne, niż wydawało się na pierwszy rzut oka.
Reklama
„Jest tu dużo zimniej, a nawierzchnia jest bardzo śliska, więc nie można ich porównywać z innymi torami tylko ze względu na niski docisk” – powiedział. – Więc nie jest pewne, że tu będziesz szybki.
Krótko przed wyświetleniem drugiej czerwonej flagi Ferrari Leclerca zatrzymało się na torze z powodu problemu ze skrzynią biegów.


















