Snajperzy Royal Marine zostali pochwaleni po wymagającej wysokich umiejętnościach misji, podczas której zatrzymali dostawę narkotyków o wartości 35 milionów funtów. Elitarni operatorzy unieruchomili łódź z narkotykami pędzącą przez rzekę Zatoka Omańska strzałem w dziesiątkę, aby wyłączyć silnik łodzi.
Snajperzy wycelowali z helikoptera Wildcat wystrzelonego z HMS Lancaster, gdy nurkowali, aby przechwycić statek poruszający się po falach z prędkością przekraczającą 40 węzłów, podczas gdy jego załoga próbowała porzucić nielegalny ładunek. Do mięsMinister Sił Zbrojnych powiedział: „Nie tylko nasze Królewska Marynarka Wojenna i Royal Marines rozbili duże przedsięwzięcie przestępcze i trzymali narkotyki z daleka od naszych ulic i naszych dzieci, ale po raz kolejny wykazali się skutecznością, zdecydowanymi działaniami i wyjątkowo wysokimi standardami naszych sił zbrojnych. Pozdrawiam naszą Królewską Marynarkę Wojenną i Królewscy Marines za ich niestrudzoną pracę, dzięki której jesteśmy bezpieczni w kraju i silni za granicą”.
Misja jest jedną z najbardziej dramatycznych przechwycenia środków antynarkotykowych Według „Royal Navy” jest zaangażowana na Bliskim Wschodzie Ministerstwo Obrony (MOD).
Według MOD w sumie odzyskano ponad półtora tony narkotyków, w tym heroinę, metamfetaminę krystaliczną i haszysz, których szacunkowa wartość rynkowa w Wielkiej Brytanii przekracza 35 milionów funtów.
To pierwszy raz, kiedy snajperzy zostali wezwani do użycia nieśmiercionośnej siły w celu unieruchomienia podejrzanej łodzi w regionie Zatoki Perskiej – gdzie zazwyczaj do ukrywania nielegalnych ładunków wykorzystuje się wolno poruszające się dau – w przeciwieństwie do Karaibów, gdzie ta taktyka okazała się kilkakrotnie skuteczna.
Operacja rozpoczęła się, gdy HMS Lancaster wystrzelił swój Wildcat z 815 Dywizjonu Powietrznego Marynarki Wojennej podczas patrolu o świcie nad Zatoką Omańską.
Jej załoga wkrótce wychwyciła trzy podejrzane łodzie poruszające się z dużą prędkością i potajemnie śledziła je, przekazując krytyczne informacje z powrotem do okrętu wojennego.
Umożliwiło to firmie Lancaster wystrzelenie mini-helikoptera Peregrine w celu dalszego monitorowania łodzi – ponownie niezauważonego – zapewniając obraz wideo na żywo do pokoju operacyjnego statku.
W międzyczasie Wildcat wrócił, aby zatankować paliwo i zaokrętować Morski Zespół Snajperski z 42 Commando – specjalistów Royal Marines w operacjach abordażowych – aby zbliżyć się do przechwycenia.
Kiedy helikopter pojawił się nad łodziami, ich załogi natychmiast zwiększyły prędkość do ponad 40 węzłów i zaczęły wrzucać ładunek do wody, aby zmniejszyć wagę.
Ostatecznie doprowadziło to do porzucenia dwóch łodzi, ale nie trzeciej, która nie ustawała w próbie ucieczki.
W tym momencie marines wycelowali w silnik zaburtowy, neutralizując go jednym strzałem, podczas gdy załoga łodzi morskiej okrętu wojennego odzyskała porzucone paczki i zlokalizowała częściowo zanurzoną, porzuconą łódź.
Dowódca Sam Stephens, dowódca HMS Lancaster, powiedział: „Jestem niezwykle dumny z profesjonalizmu, cierpliwości i umiejętności zespołu podczas całego przedłużającego się pościgu”.
„W ramach tej operacji samoloty Lancaster z załogą i bez załogi pracowały ramię w ramię pod kierownictwem sali operacyjnej statku. Rezultatem była niezwykle udana wpadka, w wyniku której usunięto duże ilości narkotyków z ulic i uniemożliwiono im zyski z podsycania ekstremizmu. „
Pilot Wildcat, porucznik Guy Warry, dodał: „W regionie nie zaobserwowano pożaru, który powodowałby śmierć i uniemożliwiał śmierć handlarzom narkotyków.
„Bycie pilotem Wildcata strzelającym z ostrej broni do łodzi przewożących narkotyki podczas lotu do tyłu, aby zapewnić snajperom stabilną platformę, było zdecydowanie najważniejszym wydarzeniem w jego karierze.
„Ten zakaz jest prawdziwym świadectwem wysokiego poziomu wyszkolenia, jaki przeszedł zarówno pilot, MST, jak i statek przed potrąceniem.”