Trwają przygotowania do budowy największego tunelu drogowego w Wielkiej Brytanii – projektu infrastrukturalnego o wartości 11 miliardów funtów, łączącego Essex i Kent. Po zakończeniu Przeprawa przez Dolną Tamizęma zostać otwarty na początku lat trzydziestych XXI wieku i rozładować zatory w Dartford, jednocześnie poprawiając łączność na południowym wschodzie. Jak podaje National Highway, korki na ul Przeprawa Dartforda kosztuje Wielką Brytanię ponad 200 milionów funtów rocznie straconych w korkach.
Przejście A122 Lower Thames Crossing łączyłoby się z autostradami A2 i M2 w Kent z autostradą A13 w Thurrock i skrzyżowaniem 29 z autostrady M25 w londyńskiej dzielnicy Havering i rozciągałoby się na długości około 23,3 mil. Z tego 2,6 mili w dwóch tunelach pod Tamizą, co umożliwi przeprawę przez najdłuższy tunel drogowy w Wielkiej Brytanii na 2,6 mili.
Plan został zatwierdzony w marcu, rozpoczęcie budowy wraz z pracami przygotowawczymi zaplanowano na lato przyszłego roku, natomiast drążenie tuneli ma się rozpocząć w 2028 r.
Rząd właśnie dał zielone światło na zakup rekordowej maszyny do drążenia tuneli, jednej z największych maszyn do drążenia tuneli na świecie, zdolnej do kopania 60 metrów pod Tamizą.
To następuje Rachel Reevesogłoszenie w trakcie Budżetpotwierdzając inwestycję rządu w projekt na kwotę 891 milionów funtów.
Kanclerz powiedział: „Ponieważ przeznaczymy inwestycje na infrastrukturę stanowiącą podstawę wzrostu gospodarczego w całym naszym kraju, dzisiaj zainwestuję w przeprawę przez Dolną Tamizę”.
Matt Palmer, dyrektor wykonawczy Lower Thames Crossing, powiedział również: „Rozpoczęły się poszukiwania naszej gigantycznej maszyny do drążenia tuneli, co przybliży nas do otwarcia przejścia Lower Thames Crossing na początku lat trzydziestych XXI wieku.
„Jesteśmy o krok bliżej dostarczenia tego istotnego elementu infrastruktury, który usprawni podróże milionom i pobudzi wzrost gospodarczy poprzez tworzenie miejsc pracy i nowych możliwości dla biznesu i handlu”.
Nie wszyscy jednak są za. Przeprawa spotkała się z krytyką ze względu na rosnące koszty.
Pierwotnie szacowany na 10 miliardów funtów koszt projektu wzrósł do prawie 11 miliardów funtów, a wymagania dotyczące inwestycji prywatnych wzrosły z 6,3 miliarda funtów do 7,5 miliarda funtów, według „Financial Times”..
Krytycy ostrzegają, że ten wzrost może skutkować wyższymi opłatami za przejazd i zastanawiają się, czy pieniądze nie mogłyby zostać lepiej wydane na inne ulepszenia transportu, takie jak modernizacja kolei.
Chris Todd, dyrektor Transport Action Network (TAN), powiedział: „Osoby kibicujące na przejściu przez Dolną Tamizę (LTC) nie będą miały szans na przesiadkę, ponieważ koszty, jak można było przewidzieć, znacznie wzrosły. Spowoduje to wyższe opłaty w Dartford i na przeprawie przez dziesięciolecia.
„Własne dane National Highways pokazują, że LTC przyniesie Dartford zaledwie pięcioletnią ulgę po siedmiu latach chaosu na budowie. Jest to złe dla wzrostu gospodarczego i złe dla kraju”.


















