Bezprecedensowe to nadużywane słowo w mediach, ale w przypadku pełnego zamknięcia Lotnisko Heathrow Przez cały dzień może to być niedopowiedzenie.
Upadek lotnictwa tej wielkości prawie niszczy poradnik, nie mógł go wymyślić, nie jest w stanie wylądować awaryjne lądowanie na terminalu 4 i kosmita z prośbą o wskazówki do Plutona.
Śnieg, mgła, lód, burze, strajki, pożary samolotowe, pandemia, lądowania z katastrofy… Drugi na świecie lotnisko ma wszystko, ale absolutnie nic na tej skali.
Podobnie jak stara teoria chaosu metafory motyla, który trzepotał skrzydła w Brazylii, uruchamiając tornado w Teksasie, to naprawdę wysyła fale na całym świecie.
Wystarczy spojrzeć na liczby w ciągu dnia.
Cztery (poprawne) terminale Heathrow zaplanowano na 665 odlotów lub ponad 145 000 miejsc, z kolejnymi 669 lotami, które przybyły, około 146 000 miejsc. Wpływa to na ponad 1330 lotów i do 291 000 pasażerów, a z nieco ponad połowy (51%) to British Airways, największym operatorem na lotnisku.
A te globalne zmarszczki? Dzięki anulowaniu setek lotów z powodu startu i kierowania dla szacowanych 120 już w powietrzu jest to niezwykłe.
Szczęśliwi pasażerowie byli w samolocie skierowanym na kolejne lotnisko w Wielkiej Brytanii, takie jak Gatwick, Manchester, Glasgow lub Birmingham, lub po drugiej stronie Morza Irlandzkiego w Dublinie Republiki i Shannon.
Mniej szczęśliwych pasażerów nie znalazło się w zachodnim Londynie – lub podróżując do innego miejsca docelowego poprzez połączenie w głównym centrum – ale w takich jak Amsterdam, Monachium, Frankfurt i Keflavik na Islandii.
Wszystkie idealnie fajne miejsca, ale nie to, gdzie tak naprawdę chciałeś iść, a potem stawić czoła stresującym próbom rozrywania twoich planów i ponownego rezerwacji, aby się tam dostać.
Co ciekawe, jeden lot z Dallas-Fort Worth w Teksasie zakończył się uniknięciem wędrówki przez Atlantyk do Heathrow i zrzucił pasażerów w Goose Bay, lotnisku w Wilds of Canada w Nowej Funlandii.
Osobiste niedogodności i głębokie rozczarowanie będą ogromne: brakujące pogrzeby bliskich, wesela, kluczowe spotkania biznesowe i bardzo potrzebne wakacje, lista jest długa.
I oczywiście w Heathrow pracuje dziesiątki tysięcy ludzi, którzy również stanęły przed wyzwaniami, a także wszystkich lokalnych mieszkańców, którzy obudzili się bez prądu.
(W tym temacie może być naiwne, ale dlaczego, u licha, Heathrow nie ma własnej elektrowni elektrycznej? Kopia zapasowa nie powiodła się, a następnie kopia zapasowa nie powiodła się i wszystko poszło ciemno. Główna infrastruktura krajowa i lotnisko światowe z pewnością potrzebuje własnej bezpiecznej mocy?)
I niestety, nawet po wystawieniu pożaru, upadek potrwa dni na całym świecie z potencjalnymi 291 000 pasażerów do ponownego rezerwacji, opieki (słusznie, linie lotnicze mają obowiązki i nie powinny porzucić swoich klientów, patrz lewy/prawy/poniżej) oraz wiele załóg lotów i lotów rozproszonych w niewłaściwym miejscu.
Jest to monumentalne krach; Niebo nad moim domem w Essex – na ścieżce lotniczej do Heathrow z Europy i Środkowego i Dalekiego Wschodu – nie było tak cicho od pandemii, a nawet niepobranego islandzkiego wulkanu, który wybuchł wiosną 2010 roku.
Żadnych dużych odrzutowców, takich jak Airbus A380 i A350 i Boeing 787 Dreamliners, plus roztaczone samoloty z krótkimi haulami na około 9-10 000 stóp i zwykle w punkcie, w którym pasażerowie słyszą, jak kapitan mówi załodze, że to 20 minut na lądowanie.
Po prostu cisz na niebie.