Według Federalnej Administracji Lotniczej brakuje 3000 kontrolerów ruchu lotniczego Departament Transportu. Eksperci twierdzą, że wielu kontrolerów pracuje przez sześć dni w tygodniu, a ze względu na ograniczony personel nawet niewielkie zakłócenia mogą powodować opóźnienia i odwołania lotów.
Tak właśnie stało się w poniedziałek, kiedy kalifornijskie lotnisko Hollywood Burbank zamknęło na kilka godzin swoją wieżę, ponieważ nie było tam kontrolerów ruchu lotniczego, choć lotnisko pozostało otwarte. Chociaż w poniedziałek również na innych lotniskach wystąpiły niedobory kadrowe i kaskada odwołań lotów, w kolejnych dniach zakłócenia były znacznie mniejsze.
„Wystarczy jedno lub dwa zwolnienia lekarskie, aby stworzyć coś takiego w placówce, w której brakuje personelu” – mówi Mick Devine, wiceprezes wykonawczy Krajowego Stowarzyszenia Kontrolerów Ruchu Lotniczego, związku reprezentującego wielu kontrolerów ruchu lotniczego. „Problemy, przed którymi… ostrzegaliśmy wszystkich od lat, teraz ludzie zaczynają widzieć, co to naprawdę oznacza”.
Dlaczego to napisaliśmy
W tym tygodniu na wielu lotniskach ponownie pojawiły się opóźnienia z powodu niedoborów kontrolerów ruchu lotniczego. Obecne zawieszenie działalności może mieć większy wpływ na wysiłki FAA dotyczące zatrudnienia wystarczającej liczby pracowników, aby obsadzić krajowe lotniska.
Od piątku kontrolerzy ruchu lotniczego będą pracować bez wynagrodzenia. Uwaga, jaką poświęcono podróżom lotniczym w związku z zawieszeniem działalności rządu, uwydatnia słabe punkty wynikające z zatrudniania pracowników bez kości. A gdy FAA próbuje wypełnić tę lukę, napotyka potencjalną przeszkodę: zawieszenie działalności może zahamować wysiłki w zakresie zatrudniania i szkolenia.
Czy przestój ma wpływ na loty?
Podczas przestoju wszyscy operacyjni kontrolerzy ruchu lotniczego są uważani za niezbędnych pracowników i muszą przychodzić do pracy. Część personelu pomocniczego, np. urzędnicy ds. finansów i specjaliści IT, jest na tymczasowym urlopie.
Sekretarz transportu Sean Duffy powiedział na poniedziałkowej konferencji prasowej, że od rozpoczęcia zawieszenia działalności nieznacznie wzrosła liczba kontrolerów zgłaszających choroby. Powiedział, że Amerykanie mogą odczuć więcej opóźnień w trakcie przestoju, dodając, że kontrolerzy ruchu lotniczego mogą doświadczyć dodatkowego obciążenia.
„Teraz (kontrolerzy), kontrolując naszą przestrzeń powietrzną, myślą o tym… Czy muszę podjąć drugą pracę i jeździć Uberem, gdy jestem już wyczerpany wykonywaniem i tak stresującej pracy, aby pomyśleć o tym, jak mogę zarobić dodatkowe pieniądze, ponieważ rząd może nie zapewnić mi wypłaty?” Sekretarz Duffy powiedział.
Krajowe Stowarzyszenie Kontrolerów Ruchu Lotniczego ma nowość wyskakujące okienko na swojej stronie internetowej, wzywając członków, aby nie podejmowali żadnych skoordynowanych wysiłków, które mogłyby zakłócać podróże lotnicze.
W poniedziałek, gdy wieża Burbank była zamknięta na wiele godzin, a na innych lotniskach brakowało personelu, ponad 6000 loty były opóźnione.
Pan Devine nie wierzy, że opóźnienia są spowodowane „chorobami”. Mówi, że wyłączenia wież, takie jak to na lotnisku Burbank, miały miejsce w tym roku ponad 100 razy w różnych lokalizacjach – było to wynikiem napiętego systemu, który już działa z ograniczoną wydajnością.
„Wyłączenie nie miało na to wpływu, nie było spowodowane wyłączeniem, po prostu zostało to uwydatnione” – mówi.
Kontrolerzy ruchu lotniczego otrzymają częściową wypłatę 14 października, ale nie otrzymają pieniędzy w kolejnych dniach, jeśli przestój będzie kontynuowany. Nowy projekt notatki Białego Domu stanowi, że pracownicy federalni nie mają gwarancji zaległego wynagrodzenia za przymusowy urlop (lub bezpłatną pracę) podczas przestoju, pomimo ustawy z 2019 r., która ma zapewnić wypłacanie zaległych wynagrodzeń. Historycznie rzecz biorąc, pracownicy federalni zawsze otrzymywali rekompensatę po zakończeniu zawieszenia działalności rządu.
Jakie są długotrwałe problemy związane z niedoborami?
Wiadomości CBS analiza styczniowych danych FAA wykazało, że w ponad 90% wież kontroli ruchu lotniczego brakowało personelu w stosunku do celu wyznaczonego przez agencję, a ponad 40% nie spełniało minimalnych standardów agencji.
Rząd federalny od kilku lat stara się załatać tę lukę. W 2024 r. pod rządami Bidena powstała FAA 1811 nowych rekrutów, najwięcej od prawie dekady. 23 września pan Duffy ogłoszony Departament Transportu przekroczył tę liczbę, zatrudniając 2026 nowych kontrolerów, przekraczając cele w zakresie zatrudnienia na rok finansowy 2025.
FAA to stwierdziła oczekuje zatrudnić 8900 kontrolerów ruchu lotniczego do końca 2028 r. Planuje jednak również zwolnić 6872 pracowników z powodu przejścia na emeryturę lub z innych powodów, przez co zabraknie jej do 3000 kontrolerów ruchu lotniczego potrzebnych do zapewnienia pełnego personelu portów lotniczych w całym kraju.
Michael McCormick, profesor nadzwyczajny na Uniwersytecie Lotniczym Embry-Riddle i certyfikowany operator wieży kontrolnej, twierdzi, że pandemia i inne przestoje rządów powodują niedobory kadrowe.
Pandemia COVID-19 zakłóciła proces szkolenia i zatrudniania oraz, jego zdaniem, doprowadził do fali wcześniejszych przechodzenia na emeryturę ze względu na niepewne środowisko pracy.
Zamknięcia rządów mają podobny skutek. Zazwyczaj FAA wstrzymuje zatrudnianie i szkolenie kontrolerów ruchu lotniczego podczas przestojów. Wszyscy kontrolerzy są kierowani do akademii w Oklahoma City. Akademię może ukończyć co roku tylko określona liczba osób, a często upływa kilka lat, zanim stażyści będą mogli uzyskać certyfikat. Jeśli więc przestój spowoduje, że grupa rekrutów opuści szkolenie, skutki będą widoczne po wielu latach.
„Przestój w pracy w latach 2018–2019 to jeden z głównych powodów, dla których znaleźliśmy się w takim scenariuszu, w jakim jesteśmy dzisiaj” – mówi pan Devine, odnosząc się do przerw w szkoleniach.
W czasie obecnego przestoju ośrodek szkoleniowy korzysta z finansowania awaryjnego, które potrwa 30 dni.
Ale jeśli fundusze się wyczerpią, ostrzega pan Devine, „za 3–4 lata czeka nas prawdopodobnie jeszcze gorsza kadra niż obecnie”.
Jak opóźnienia w podróży wpłynęły na ostatnie przestoje?
25 stycznia 2019 r. kilku kontrolerów ruchu lotniczego, którzy zgłosili chorobę, spowodowało opóźnienia na lotniskach w Nowym Jorku, New Jersey i Filadelfii. Tego samego dnia prezydent Donald Trump zakończył 35-dniowy zawieszenie funkcjonowania rządu federalnego, najdłuższy w historii Stanów Zjednoczonych. Zarówno Demokraci, jak i Republikanie wyrazili obawy, że zamknięcie stanowi zbyt duże obciążenie dla portów lotniczych.
Teraz każda ze stron wiąże niedawne opóźnienia z zamknięciem elektrowni i obwinia siebie nawzajem.
„Dzięki, @realDonaldTrump! Na lotnisku Burbank nie ma dzisiaj ZERO kontrolerów ruchu lotniczego od 16:15 do 22:00 z powodu zawieszenia działalności TWOJEGO rządu” – napisał w poniedziałek gubernator Kalifornii Gavin Newsom w programie X.
„Powodem naszego zamknięcia jest to, że TWOJA partia nie potrafi jasno ustalić swoich priorytetów” odpowiedział Sekretarz Duffy.
Doktor McCormick ma nadzieję, że zawieszenie działalności pomoże zwrócić uwagę na prawdziwych ludzi z branży lotniczej, których to dotyczy.
„(Nasi kontrolerzy ruchu lotniczego) ciężko pracują, są oddani, są profesjonalni. Ale w ostatecznym rozrachunku są ludźmi” – mówi. „A kiedy decydenci będą mieli okazję zobaczyć ich takimi, jakimi są – ludźmi – i jaki wpływ to na nich wywiera, myślę, że jest to motywacja do zjednoczenia się i ponownego otwarcia rządu”.