Ustawodawstwo w Teksasie spotyka się co dwa lata przez sto czterdzieści dni, ale jest stary żart, że gubernatorzy państwa, którzy nigdy nie sprzeciwiają się mniej legislacyjnym, wolą, aby spotykać się przez dwa dni co sto czterdzieści lat. Na początku ubiegłego miesiąca Greg Abbott, prawdopodobnie najpotężniejszy gubernator w historii Teksasu, nazwał specjalną sesję ustawodawczą i dodał pozycję obrad na polecenie jedynego republikanów, który jest bardziej dominujący w państwie niż on. Donald Trump chciał, aby jego partia zyskała pięć mandatów w amerykańskiej Izbie Reprezentantów w przyszłych wyborach śródokresowych, a on miał plan: ustawodawcy Teksasu powinni przerysować mapy kongresowe stanu. „Mamy naprawdę dobrego gubernatora i wygrałem Teksas” – powiedział Trump. „Mamy prawo”.
Trump i Kongresu Demokraci są podobni do jednego rzucającego się w oczy: opinia publiczna z nich nie pochwala ich obu. Ale partia siedzącego prezydenta zwykle ponosi straty w połowie, a Demokraci muszą przejść tylko trzy miejsca, aby odzyskać większość w domu. Podzielony rząd, bolesny dla każdego prezydenta, byłby szczególnie zdradliwy dla Trumpa, który w swojej drugiej kadencji rutynowo wykrzykuje rozkazy sędziów i kontrole konstytucji korzystania z urzędu prezydenta o osobiste wzbogacenie. „Demokraci głosowaliby za oskarżeniem go pierwszego dnia”, niedawno przewidział Mike Johnson, mówca domu.
Redystrykcja zwykle zdarza się raz na dekadę. Minęły tylko cztery lata, odkąd Republikanie Teksasu ostatnio zakończyli ten proces i trudno sobie wyobrazić, jak mogliby zrobić więcej, aby układać wybory na ich korzyść. Dwadzieścia pięć republikanów z państwa służy obecnie w Izbie Stanów Zjednoczonych, w porównaniu z dwunastoma Demokratami. Ich przytłaczająca przewaga – sam w wyniku lat gerrymanderingu – sprawiła, że wielu republikanów prywatnie zakwestionowali żądania prezydenta. Na spotkaniu awaryjnym w Kapitolu USA, w czerwcu, członkowie republikańskiej delegacji w Teksasie w Kongresie wyrazili zaniepokojenie, że ich własne dzielnice mogą stać się mniej bezpieczne w wyniku innego Gerrymandra. Według Texas TribuneAbbott powiedział im, że niechętnie dodaje redystrybucję do programu legislacyjnego w Austin. Potem Trump podniósł telefon.
7 lipca Departament Sprawiedliwości wysłał list do ustawodawców z Teksasu, informując ich, że cztery dzielnice, które zostały przerysowane w 2021 r., Z których wszystkie były reprezentowane przez Demokratów, muszą zostać przeglądane ze względów prawnych. Eksperci nazwali to roszczenie bezpłatnie, ale dało Abbottowi pretekst do dodania problemu do sesji specjalnej, którą zrobił dwa dni później. Republikanin z Corpus Christi był gotowy z nową mapą kongresową. Trzy dzielnice w Houston, Dallas i Austin straciłyby demokratyczne twierdzenia, rozcieńczając bazę partii, a dwie dzielnice w południowym Teksasie stałyby się bardziej konserwatywne. Tymczasem każdy republikanin w państwie byłby w dzielnicy, którą Trump przeniósł o co najmniej sześćdziesiąt procent głosów w 2024 r.
Demokraci są w mniejszości w Teksasie od dwóch dekad; Ich narzędzia oporu są ograniczone. 3 sierpnia około pięćdziesiąt z nich spotkało się w tajemnicy i opuściło państwo na czarterowanym samolocie. Sto ustawodawców jest niezbędnych do kworum. Gdyby Demokraci nie mogli zmienić wyniku głosowania, mogliby przynajmniej uniemożliwić mu odbycie. Wykonali takie ruchy wcześniej-w odpowiedzi na walkę redystrybucyjną, w 2003 r. I ustawa o prawach do głosowania w 2021 r.-ale tym razem krajowe stawki republikańskiej władzy były szczególnie surowe. Wcześniej tego lata, kiedy urzędnicy Białego Domu zaczęli rozmawiać z Abbottem o wyściółkach republikańskich marginesów w domu, pomysł polegał na tym, że Teksas będzie pierwszym stanem, w którym realizuje strategię, ale nie ostatnią. Jeden doradca powiedział The Czasy że celem była „maksymalna wojna, wszędzie, cały czas”.
Historycznie, gdy Demokraci uciekają, republikanie wydali nakazy aresztowania państwowego – symboliczny gest, ponieważ prawodawcy opuścili Teksas – i nałożyli grzywny, aby zmusić ich do powrotu. Abbott zagroził usunięciem Demokratów z urzędu i zbadania ich pod kątem oszustwa. Ken Paxton, prokurator generalny stanu, już rozpoczął dochodzenie w sprawie byłego członka domu Beto O’Rourke, którego oddolna operacja polityczna podobno pomaga pokryć wydatki Demokratów. Paxton prowadzi obecnie w ciasnym republikańskim podstawowym stanowisku w Senacie USA przeciwko Johnowi Cnunemu, starszym senatorowi stanu. W ubiegły wtorek Cynyn eskalował odpowiedź swojej partii, ogłaszając, że poprosił FBI o „zlokalizowanie i zbadanie” Demokratów, którzy uciekli z państwa. FBI zgodziło się, choć nikt nie mógł powiedzieć, który organ prawny biuro może prawnie powołać się na uzasadnienie jego zaangażowania. Jak ujął to Justin Levitt, ekspert ds. Redystrykcji w Loyola Law School, „ponieważ prezydent powiedział, że„ nie jest ustawą ”.
Widmo wojny redystrybucyjnej rozprzestrzeniają się obecnie w całym kraju, a demokratyczni gubernatorzy w Kalifornii i Nowym Jorku przysięgają zemścić się na odwrócenie map własnych państw. Do tej pory podczas drugiej kadencji Trumpa rządząca logika Partii Demokratycznej, w dużej mierze wyznaczona przez jej kierownictwo kongresowe w Waszyngtonie, wydawała się być, że większość domu w 2027 r. Jest do stracenia. Dzięki Trumpowi i Abbottowi ta samozadowolenie może zostać w końcu położone. Eric Holder, były prokurator generalny USA, który spędził lata przeciwstawiając się partyzanckiemu gerrymanderingowi, złożył wymowne oświadczenie dla Czasy. „To tak, jakby Niemcy atakowali Francję” – powiedział. „W konfrontacji z tym autorytarnym wysiłkiem antydemokracji musimy wziąć broń”.
Posiadacz odnosił się do państw demokratycznych, które mogą być skłonne zrównoważyć utracone miejsca w Teksasie z zyskami gdzie indziej, z kolei republikanie grożą to w Ohio, Missouri, Karolinie Południowej i Florydzie. W takiej bitwie nie jest jasne, jaki rodzaj siły ognia ma Partia Demokratyczna. W Kalifornii wyborcy musieliby poprzeć środek do głosowania, aby zmienić zasady redystrybucji stanu. W Nowym Jorku i New Jersey konstytucja stanowa musiałaby zostać zmieniona. Maryland ma tylko jedną siedzibę do odwrócenia, a Illinois, gdzie mapy kongresowe już mocno faworyzują Demokratów, raczej nie przyniosą o wiele więcej. Demokratyczne zatrzymania w Teksasie mogą wystawiać skazany na zagładę wysiłek, ale służył jako krzyk dla partii, która zbyt często wydaje się zbyt niechętna ryzyko. Obecna sesja specjalna w Teksasie kończy się 19 sierpnia. „Demokraci zachowują się, jakby nie wrócili” – powiedział Abbott. „Zamierzam zadzwonić do specjalnej sesji po specjalnej sesji po specjalnej sesji”. ♦