Indie mogą wkrótce wprowadzić technologię rozpoznawania twarzy (FRT) w międzynarodowych podróżach lotniczych. W przemówieniu na szczycie CAPA Digital Aviation Summit dyrektor generalny Fundacji DG Yatra Suresh Khadakbhavi ogłosił plany przeprowadzenia badania pilotażowego w czerwcu 2025 r.
„Planujemy międzynarodowy projekt pilotażowy w czerwcu 2025 roku pomiędzy obydwoma krajami. Nie chcemy przesadzać. Jednakże pracujemy nad tym” – powiedział Khadakbhavi.
Kliknij tutaj, aby połączyć się z nami na WhatsApp
Obecnie usługa DigiYatra jest dostępna wyłącznie dla podróżujących krajowych na terenie Indii. Umożliwia bezdotykowy wjazd na lotnisko i odprawę bezpieczeństwa z wykorzystaniem biometrii twarzy. „Będziemy również współpracować z biurami imigracyjnymi i agencjami wydającymi wizy, aby umożliwić tę usługę międzynarodowym gościom przybywającym do Indii i wyjeżdżającym z Indii” – dodał Khadakbhavi.
Co to jest Digijatra?
DigiJatra, uruchomiona przez Ministerstwo Lotnictwa Cywilnego i Fundację Digi Jatra, to mobilna platforma, która umożliwia podróżującym samolotom bezpieczne przechowywanie dowodów osobistych i dokumentów podróżnych. System wykorzystuje rozpoznawanie twarzy, aby usprawnić obsługę lotniska, eliminując potrzebę fizycznej kontroli tożsamości.
Rząd Indii planuje rozszerzenie DigiJatra na 24 lotniska. Jednak obecnie usługa jest dostępna tylko na 8 lotniskach, a wkrótce ma zostać udostępniona na większej liczbie lotnisk.
DigiJatra jest dostępna na następujących lotniskach:
Międzynarodowy port lotniczy Indiry Gandhi w Delhi (terminal 3)
Międzynarodowe lotnisko Kempegowda w Bangalore
Międzynarodowe lotnisko Lal Bahadur Shastri w Varanasi
Międzynarodowy port lotniczy Rajiv Gandhi w Hyderabadzie
Międzynarodowy port lotniczy Netaji Subhash Chandra Bose w Kalkucie
Międzynarodowy port lotniczy Chhatrapati Shivaji Maharaj w Bombaju (terminal 2)
Międzynarodowe lotnisko w Pune
Międzynarodowe lotnisko w Koczin
Jak możesz korzystać z DigiYatry?
1. Pobierz aplikację DigiYatra ze sklepu Play lub App Store i zarejestruj się, używając numeru telefonu komórkowego powiązanego z Aadhaar.
2. Połącz swój certyfikat tożsamości za pomocą DigiLocker lub Aadhaar
3. Po wyświetleniu monitu w aplikacji prześlij selfie.
4. Prześlij swoją kartę pokładową i udostępnij ją na lotnisku odlotu.
Jednorazowa DigiJatra
1. Zeskanuj kartę pokładową i zarejestruj swoją twarz.
2. Pokaż zatwierdzony przez rząd dowód tożsamości w celu uzyskania zezwolenia Centralnych Sił Bezpieczeństwa Przemysłowego (CISF).
Henry Hartvelt, analityk branży turystycznej w Atmphere Research, powiedział „The New York Times” na początku tego roku, że rok 2025 może być punktem zwrotnym dla biometrii w podróżach lotniczych. „Twoja twarz może wkrótce być potrzebna podczas czasochłonnych rytuałów na lotnisku, takich jak kontrola bezpieczeństwa, zdawanie bagażu i wejście na pokład, co pomaga skrócić czas oczekiwania i stres pasażerów” – mówi.
Globalny system biometryczny
Kilka krajów korzysta już z systemów biometrycznych na lotniskach, aby usprawnić procesy imigracji i wejścia na pokład obcokrajowców.
Kraje, według ich oficjalnych portali internetowych to:
Stany Zjednoczone: Główne lotniska, takie jak JFK i LAX, korzystają z funkcji rozpoznawania twarzy, aby umożliwić obcokrajowcom wjazd i wyjazd z kraju.
Wielka Brytania: Bramki elektroniczne do rozpoznawania twarzy są dostępne dla obywateli spoza UE na lotniskach Heathrow i Gatwick.
Okolica Shenzhen: Kraje takie jak Niemcy, Francja i Holandia wprowadzają rozpoznawanie twarzy podczas imigracji w przypadku podróżnych spoza UE.
Australia: Główne lotniska, takie jak Sydney i Melbourne, korzystają ze SmartGate, który przy kontroli paszportowej wykorzystuje dane biometryczne twarzy.
Singapur: Lotnisko Changi wykorzystuje funkcję rozpoznawania twarzy podczas kontroli imigracyjnej i wejścia na pokład.
Emiraty Arabskie: Lotniska w Dubaju i Abu Zabi korzystają z FRT przy imigracji i wejściu na pokład.
Chiny: Lotniska takie jak Pekin i Szanghaj Pudong wykorzystują dane biometryczne do kontroli paszportowej.
Japonia: Lotniska Narita i Haneda korzystają z funkcji rozpoznawania twarzy, aby przyspieszyć kontrole imigracyjne.
Korea Południowa: Cudzoziemcy muszą przejść procedurę rozpoznawania twarzy podczas imigracji na lotnisku Incheon.
Kanada: Główne lotniska, takie jak Toronto Pearson i Vancouver, korzystają z FRT w celach celnych i imigracyjnych.
Meksyk: Mexico City International korzysta z biometrycznego rozpoznawania twarzy w przypadku obcokrajowców.
E-paszport: co dalej?
Khadakbhavi wspomniał również, że w przygotowaniu są e-paszporty dla indyjskich podróżujących za granicę. „Początkowo wprowadzimy e-paszporty dla pasażerów międzynarodowych, natomiast Hindusi będą mieli do nich dostęp, gdy rząd zacznie je wydawać” – powiedział. E-paszport zawierający chip RFID jest już testowany w regionalnych biurach paszportowych w Bhubaneswar i Nagpur.
Ministerstwo Spraw Zagranicznych potwierdziło, że po udanym pilotażu program będzie wdrażany w całym kraju etapami. Chip w e-paszporcie przechowuje ważne informacje, co utrudnia sfałszowanie. Technologia jest zgodna z przepisami Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego.
Khadakbhavi dodał: „Singapur i kraje Unii Europejskiej wprowadziły e-paszporty. Znaczna część ich obywateli posiada takie paszporty, dlatego pilotaż zostanie przeprowadzony przy ich zaangażowaniu.”
Długoterminowy plan dla lotnisk w Indiach
Rząd opracowuje także krajową politykę mającą na celu przekształcenie indyjskich lotnisk w główne międzynarodowe węzły komunikacyjne. Polityka ta, oczekująca obecnie na zatwierdzenie przez Radę Ministrów, ma na celu uporanie się z długimi kolejkami imigracyjnymi i stworzenie infrastruktury umożliwiającej sprawną łączność międzynarodową.
Kluczowe punkty polityki obejmują:
Złagodzenie barier imigracyjnych i bezpieczeństwa na lotniskach.
Przydział międzynarodowych praw do lotów.
Budowa niezbędnej infrastruktury dla węzłów tranzytowych, dzięki czemu lotniska takie jak Delhi będą konkurencyjne w stosunku do Dubaju i Singapuru.
„Za problem uznano długie kolejki przy stanowiskach imigracyjnych i naszym celem jest ograniczenie tego problemu poprzez wprowadzenie technologii biometrycznych i uproszczenie procesu zarówno dla podróżujących z Indii, jak i z zagranicy” – powiedział Khadakbhavi.