W fabryce Hitachi w hrabstwie Durham ma powstać czternaście nowych pociągów, które zapewnią setki miejsc pracy.
Plan zapewnia 700 miejsc pracy dzięki inwestycji o wartości 500 milionów funtów w zakładzie Newton Aycliffe.
Zakład i jego pracownicy stanęli w obliczu niepewnej przyszłości ze względu na zbliżającą się lukę w portfelu zamówień przed rozpoczęciem dalszych prac HS2 (dużej prędkości 2) pociągi.
Blog o pieniądzach: Brytyjczycy nie chcą „przemyślanej” alternatywy gotówkowej
Brytyjska grupa transportowa First Group, firma leasingowa Angel Trains i Hitachi osiągnęły porozumienie w sprawie zamówienia 14 pięciowagonowych pociągów, które będą kursować w 2027 r. na nowej trasie Carmarthen–Londyn i na trasie East Coast Mainline.
Zapewnią także większą przepustowość istniejących usług Lumo i Hull Trains.
Opcją dla zakładu jest kolejna inwestycja o wartości 460 mln funtów w 13 pięcioczłonowych pociągów.
Jim Brewin, główny dyrektor Hitachi Rail na Wielką Brytanię i Irlandię, powiedział, że kontrakt stanowi „pozytywny krok naprzód” i „po prostu wyraz uznania dla ciężkiej pracy i cierpliwości naszych zespołów”.
Podziękował lokalnym parlamentarzystom i burmistrzowi North East Kim McGuinnessowi, mówiąc, że „niestrudzenie pracowali nad wsparciem tej inwestycji sektora prywatnego”.
Angel Trains dodał, że jest to pierwsze tego typu ogłoszenie od sześciu lat.
W trakcie kampanii wyborczej premier Sir Keira Starmera odwiedził fabrykę i powiedział, że pracownicy „wpatrują się w beczkę wyniszczającej utraty miejsc pracy”.
W piątek powiedział: „Obiecałem pracownikom fabryki Newton Aycliffe i dzisiaj dotrzymuję tej obietnicy”.
Na początku tygodnia Departament Transportu ogłosił, że South West Rail, c2c i Greater Anglia staną się przewoźnikami pierwsze trzy przedsiębiorstwa kolejowe, które zostaną znacjonalizowane w ramach rządowych planów utworzenia Great British Rail.