Nadchodzi sezon Formuły 1 2025.
Sezon oficjalnie rozpoczyna się w czwartek wieczorem w Stanach Zjednoczonych wraz z praktyką otwierającą Grand Prix w sobotę wieczorem (23:55 ET, ESPN). F1 rozpoczyna sezon od pięciu kolejnych wyścigów w Australii i Azji, zanim wyjechał do Miami w maju na pierwszy z trzech wyścigów w Stanach Zjednoczonych.
Oto, co musisz wiedzieć przed sezonem, ponieważ Max Verstappen chce bronić swojego tytułu na czwarty sezon z rzędu.
Max Verstappen idzie na pięć z rzędu
Max Verstappen wciąż ma wiele sposobów na związanie Michaela Schumachera (i Lewisa Hamiltona) w siedem tytułów F1, ale może powiązać passę Schumachera z tytułem innego kierowcy w 2025 roku.
Schumacher jest jedynym kierowcą – jak dotąd – który wygrał pięć prostych mistrzostw. Zdobył tytuły w latach 2000–2004 z Ferrari, ponieważ zespół zdominował F1 na przełomie wieków.
Verstappen zdobył czwarty z rzędu tytuł w 2024 roku, mimo że Red Bull nie był głową i ramionami nad boiskiem. Został czwartym kierowcą w 2000 roku, który wygrał co najmniej cztery proste tytuły, ale jego punkty 437 były jego drugim najniższym z tego odcinka.
Verstappen był wyraźnie najlepszym kierowcą 2024 roku, ale w Fundacji Red Bull były poważne pęknięcia. Po wygraniu siedmiu z pierwszych 10 wyścigów i zerwał boisko, Verstappen poszedł 10 wyścigów bez zwycięstwa, zanim zamknął sezon z dwoma zwycięstwami w ostatnich czterech wyścigach.
Już zaczął stłumić oczekiwania, przynajmniej na początku sezonu. Verstappen był publicznie pesymistyczny wobec szans zespołu na wygranie Australian Grand Prix. Melbourne był miejscem jedynego DNF Verstappena w 2024 r. Po tym, jak został zmuszony do przejścia na emeryturę z powodu problemu hamulca na okrążeniach.
Czy McLaren jest zespołem do pokonania?
Gdy walczył Red Bull (stosunkowo), McLaren skorzystał. Lando Norris i Oscar Piasttri utworzyli najszybszy duet kierowcy w F1, nawet jeśli zespół nie mógł dokładnie dowiedzieć się, w jaki sposób chciał obsługiwać zamówienia zespołowe przez cały sezon, kiedy miał dwa szybkie samochody w tej samej Grand Prix.
Norris otrzymał cztery zwycięstwa, a Piasttri zdobył dwa, ponieważ sezon 2024 odbył siedmiu kierowców z co najmniej dwoma zwycięstwami.
McLaren nadal wygląda jak najlepsza drużyna podczas testów przedsezonowych, ponieważ nie było oznak, że zespół stracił przyczepność na szczycie w Bahrajnie. Ale istnieje powód, by sądzić, że wyścig konstruktora może być bliżej w 2025 r. Ferrari rywalizował z drużyną pod koniec sezonu i powinien silnie rozpocząć sezon. Mercedes pokazał również błyski pod koniec roku. I nie możesz liczyć Red Bulla, nawet jeśli debiutant Liam Lawson trochę się osiedlił jako nowy kolega z drużyny Verstappena.
Lewis Hamilton w Ferrari
Ogłoszenie szoku Hamiltona do Ferrari zostało teraz zrealizowane. To trochę dziwne widzieć, jak najważniejszy kierowca w F1 w Ferrari Red po tyle dominacji w srebrnym i czarnym dla Mercedesa.
Ale Hamilton wyglądał wyjątkowo komfortowo podczas testów przedsezonowych ze Scuderią i chce się odbić po szorstkich trzech sezonach z Mercedesem. Po kontrowersji Verstappen wygrał tytuł 2021 w Abu Zabi, Hamilton nie wygrał w 2022 i 2023 roku, zanim wygrał dwa razy w sezonie temu.
Nie jest też niesprawiedliwe oczekiwanie zwycięstwa lub trzech w 2025 r. Hamilton powinien być w znacznie bardziej konsekwentnie szybkim samochodzie niż w ostatnich sezonach. Czy jest ulubionym tytułem? Szanse tak mówią, ale mogą być nieco zawyżone. Ósmym tytułem F1 w 2025 roku byłby niesamowitą historią. I łatwo uzasadnić przełącznik.
Pięć debiutantów w terenie
Goodbye Valtteri Bottas, Franco Colapinto, Zhou Guanyu, Kevin Magnussen i Sergio Perez. Witaj Lawson, Kimi Antonelli, Ollie Bearman, Gabriel Bortoleto, Jack Doohan i Isack Hadjar.
W tym sezonie debiutanci stanowią ponad jedną czwartą boiska i tak, wciąż liczymy Lawson jako debiutant. W sześciu wyścigach rywalizował w sezonie temu po przejęciu Daniela Ricciardo w drużynie Red Bull Junior.
Zarówno Lawson, jak i Antonelli mają zdecydowanie najlepsze szanse na wygranie wyścigu w 2025 r. Lawson przejmuje Sergio Perez po tym, jak Perez walczył w 2024 roku. Jego występ nie pozostawił Red Bulla, jak tylko zastąpić go po sezonie, mimo że przyniósł znaczące pieniądze sponsora i był kolegą z drużyny.
18 -letni Antonelli jest zamiennikiem Hamiltona w Mercedes. Grand Prix australijska będzie jego pierwszym startem F1 po zdobyciu dwóch zwycięstw i trzech podium w F2 w sezonie temu.
Zespół Bortaleto z Nico Hulkenbergiem w Sauber, gdy zespół przeszedł z Bottas i Zhou pod koniec sezonu. Bottas powraca z Mercedesem jako kierowcą rezerwowym. Staran podsumował imponująco na boisku Carlosa Sainz w Arabii Saudyjskiej w sezonie i jest teraz z Esteban Ocon w Haas.
Doohan zespoły z Pierre Gasly w Alpine i podobno ma tylko pierwsze sześć wyścigów sezonu gwarantowały w swoim kontrakcie. Zespół podpisał Colapinto jako kierowcę rezerwowego na sezon. Colapinto wykazał prędkość w Williams pod koniec 2024 r., Ale wykazał również skłonność do awarii.
Tymczasem Hadjar jest sparowany z Yuki Tsunodą w RB po awansie Lawson w celu zastąpienia Pereza.
Kto bardziej skupia się na 2026 roku?
Największą niespodzianką testów przedsezonowych była szybkość, jaką pokazał Williams z Sainzem. Zespół był w ostatnich sezonach markieru, ale sprawił, że znalazł się w gębie wyścigu środkowego po podpisaniu Sainz po jego odejściu z Ferrari.
Jeśli założymy, że w czterech najlepszych drużynach po raz kolejny będą w pewnej kolejności McLaren, Ferrari, Red Bull i Mercedes, walka o piąte powinna być wśród Alpine, Aston Martin i Williams z RB, a może nawet Haas na frędzli.
Jeśli jednak jedna z tych drużyn zacznie powolić, moglibyśmy również łatwo wyobrazić sobie scenariusz, w którym puści się w sezonie 2025, aby martwić się o 2026 r., Podobnie jak 2022, sezon 2026 zawiera wiele nowych zasad dotyczących projektowania samochodu i silnika. Zespoły wchodzą w 2025 r. Martwi się o swoje wyniki samochodu w krótkim okresie, jednocześnie wiedząc, że wszystkie ich długoterminowe plany rozwojowe nie mają nic wspólnego z samochodami, które wystawiają w tym sezonie.