Dwa NASCAR Zespoły, w tym należące do ikony koszykówki Michaela Jordana, oskarżyły NASCAR o bycie monopolistą we wspólnym pozwie antymonopolowym złożonym w środę rano w sądzie federalnym.
23XI Racing, zespół, którego współwłaścicielem jest Jordan i trzykrotny zwycięzca Daytona 500 Denny Hamlin, połączył się z Front Row Motorsports, aby zarzucić NASCAR i jego dyrektorowi generalnemu Jimowi Franceowi stosowanie „praktyk antykonkurencyjnych i wykluczających”, aby „bogacić się kosztem najlepsze zespoły wyścigowe samochodów seryjnych.”
„Uwielbiam wyścigi i pasję naszych fanów, ale sposób, w jaki prowadzony jest dziś NASCAR, jest niesprawiedliwy wobec zespołów, kierowców, sponsorów i fanów” – stwierdził Jordan w oświadczeniu. „Dzisiejsza akcja pokazuje, że jestem gotowy walczyć o konkurencyjny rynek, na którym wszyscy wygrywają”.
Spór wynika z długiego sporu dotyczącego tak zwanego „systemu czarterowego” NASCAR, który jest podobny do franczyzy dla zespołów wyścigowych. Posiadanie czarteru gwarantuje miejsce startowe we wszystkich 36 wyścigach punktowanych NASCAR Cup Series, a zespoły czarterowe zarabiają część z 1,1 miliarda dolarów rocznie z pieniędzy telewizyjnych, które NASCAR będzie zbierać od nowy kontrakt telewizyjny począwszy od przyszłego roku.
Zespoły próbowały negocjować przedłużenie pierwotnej umowy czarterowej na rok 2016 przez ponad dwa lata, zanim wygaśnie ona 31 grudnia, ale NASCAR odmówił zespołom przyznania wielu żądanych koncesji – w tym uczynienia czarterów trwałymi.
Bezpłatne, codzienne aktualizacje sportowe bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.
Bezpłatne, codzienne aktualizacje sportowe bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.
W zeszłym miesiącu, po indywidualnych spotkaniach z zespołami, NASCAR powiedział właścicielom, że ich oferta jest ostateczna, a w pozwie zarzucono, że jeśli wystarczająca liczba zespołów nie podpisze jej przed północą, NASCAR zagroził „całkowitym wyeliminowaniem systemu czarterowego na rok 2025 i później”.
„Stworzyli dla nas bardzo poważne zagrożenie, więc musieliśmy poważnie zareagować” – powiedział Hamlin w wywiadzie.
Wśród tych reakcji znalazły się: 23XI (wymawiane „23-11” – numer na koszulce Jordana i numer samochodu Hamlina) oraz Front Row odmówił podpisania proponowanej umowy i bycie jedynymi dwiema osobami, które wstrzymały się z obecnymi 15 organizacjami czarterowymi.
Właściciel Front Row, Bob Jenkins i 23XI, mogą całkowicie stracić cztery połączone czartery, jeśli sytuacja prawna nie rozstrzygnie się na ich korzyść, a czartery zostały sprzedane aż za 40 milionów dolarów.
„Nie wiem, ile będę mnie kosztować, jeśli stracę dwa czartery w moim zespole wyścigowym, ale to mnóstwo pieniędzy” – powiedział Jenkins w wywiadzie. „Ale to właściwa rzecz. To właściwa rzecz dla tego sportu.”
NASCAR nie udzielił natychmiastowego komentarza w trakcie rozpatrywania zgłoszenia.
ZEJDŹ GŁĘBEJ
Dlaczego 23XI i Front Row pozywają NASCAR? Oto, co musisz wiedzieć
Zespoły twierdzą, że chociaż nawet najbardziej zwycięskie organizacje mają trudności z osiągnięciem progu rentowności, NASCAR bezprawnie zablokował tworzenie lub rozwój jakichkolwiek innych serii, zmuszając w ten sposób konkurentów do „zaakceptowania warunków ekonomicznych typu „bierz albo zostaw”, aby wziąć udział.
Niektóre z tych praktyk rzekomo nielegalnie monopolistycznych obejmują kupowanie większości najlepszych torów wyścigowych w kraju i przyznawanie NASCAR wyłączności na te obiekty; zmuszanie innych torów wyścigowych objętych sankcjami NASCAR do przestrzegania umów o wyłączności; zakup „jedynego innego rozpoznawalnego konkurenta w serii wyścigów samochodów seryjnych” (ARCA) NASCAR w 2018 r.; zakazanie zespołom pucharowym udziału w jakichkolwiek innych wyścigach samochodów seryjnych; oraz wybieranie ekskluzywnych zewnętrznych dostawców do sprzedaży samochodów i części zespołom wyścigowym, zachowując jednocześnie własność wszystkich samochodów i części.
23XI i Front Row zatrudniły prawnika Jeffreya Kessleraktórego zwycięstwa prawne obejmują utworzenie NFL bezpłatną agencję, realizację umów dotyczących nazwiska, wizerunku i podobieństwa w lekkoatletyce uniwersyteckiej oraz uzyskanie równych wynagrodzeń dla kobiecej drużyny narodowej w piłce nożnej.
Kessler powiedział Sportowiec każdy większy sport przechodzi transformację – „zazwyczaj poprzez zastosowanie przepisów antymonopolowych, czasem w wyniku innego ważnego wydarzenia transformacyjnego”.
A ten pozew, powiedział, „jest momentem NASCAR”.
„Ktoś musiał wstać i powiedzieć: «Nie będę już tego znosić»” – powiedział. „To właśnie zrobiły te dwie drużyny”.
Curtis Polk, kolejny współwłaściciel 23XI i wieloletni partner biznesowy Jordanii, powiedział w wywiadzie, że powodowie chcą dowiedzieć się, na co tak naprawdę idą wszystkie pieniądze NASCAR (który byłby zobowiązany do otwarcia ksiąg w ramach procesu prawnego, chyba że to się unormuje).
„Chcemy po prostu uczciwości” – powiedział Polk. „Tu nie chodzi o konkretną kwestię czy pięć konkretnych kwestii. Kiedy spojrzysz na istniejącą tutaj nierówność finansową, jak ktokolwiek może powiedzieć, że to sprawiedliwe?”
Wymagana lektura
(Zdjęcie: Jared C. Tilton / Getty Images)