Stare jest teraz nowością w modzie, ponieważ miliony kolejnych osób angażują się w rewolucję w branży odzieży używanej, w której model recyklingu stworzony przez Glass Onion Vintage wyróżnia się zapewnianiem korzyści wykraczających daleko poza odświeżenie garderoby. Dzięki trzem sklepom w Sheffield i Leeds, imprezowym pop-upom, wewnętrznej szwalni, która przetwarza ścinki na nowe kawałki oraz międzynarodowej sprzedaży hurtowej, brytyjska firma zaoszczędziła w 2023 r. 1 080 000 litrów wody, która zostałaby wykorzystana do produkcji tekstyliów i przekierowało 1,1 miliona kilogramów odzieży ze składowisk.
„Jesteśmy bardzo potrzebnym ogniwem w łańcuchu, który ponownie wykorzystuje, przerabia i poddaje recyklingowi, aby vintage był dostępny, niedrogi i ambitny” – mówi właściciel John Hickling, który w ciągu dwudziestu lat zamienił hobby w przedsiębiorstwo generujące obecnie roczny wzrost na poziomie blisko 25 procent i zatrudnia 65 osób w południowym Yorkshire.
Glass Onion kupuje od firm zajmujących się recyklingiem nadwyżki zapasów w sklepie charytatywnym. Następnie w swojej fabryce i magazynie o powierzchni 30 000 stóp kwadratowych czyści, ocenia, przerabia lub odpowiednio upiększa zabytki i dzieła projektantów, zanim wypuści je na sprzedaż. Japonia ma 80 sklepów oferujących odzież, a Skandynawia to kolejny entuzjastyczny rynek. Wśród pozycji dżinsy w stylu vintage znajdują się te, które cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem, podczas gdy popyt na modne, luźne marynarki jest obecnie duży.
Obecnie bada autentyczność i zwrot 150-letniej kurtki od rdzennej ludności Kanady – jest to jedno ze swoich najbardziej zdumiewających znalezisk.
Początek roku to zazwyczaj szczyt sezonu porządkowego, a klienci Glass Onion to głównie osoby w wieku poniżej 35 lat. „Kiedy zaczynałem, działałem w bardzo niszowym sektorze” – wspomina Hickling, którego osobiste preferencje dotyczą odzieży roboczej. „Ludzie są znacznie bardziej świadomi wpływu, jaki wywierają na środowisko” – wyjaśnia. „Piętno używanego towaru zniknęło na zawsze. Ale zmiana, jaka zaszła w ciągu ostatnich 10 lat, była niesamowita. Ludzie są znacznie bardziej świadomi wpływu, jaki wywiera na środowisko. Piętno używanego sprzętu zniknęło na zawsze”.
Zdobywca nagrody Changemaker przyznawanej przez British Fashion Council, część sukcesu Glass Onion przypisuje także jemu „dobremu wyczuciu, jeśli chodzi o składanie rzeczy w nadający się do sprzedaży pakiet i zrozumieniu, jak działa przepływ odzieży”. Współpraca z sieciami handlowymi w 2010 roku była punktem zwrotnym” – dodaje – „vintage stawał się głównym nurtem i nauczyliśmy się, jak profesjonalizować nasze procesy”.
Technologia odegrała kluczową rolę we wzmocnieniu pozycji Glass Onion, która korzysta z Lightspeed, kompleksowej platformy handlowej, która jednoczy operacje internetowe i fizyczne, takie jak sprzedaż wielokanałowa, ekspansja na nowe lokalizacje, płatności globalne, rozwiązania finansowe i połączenie z sieciami dostawców. Badania wykazały, że prawie ośmiu na 10 Brytyjczyków (79%) obecnie robi zakupy w sklepach stacjonarnych, a czterech na dziesięciu planuje w nadchodzącym roku zwiększyć liczbę zakupów w głównych ulicach. „Napawa to optymizmem sektor detaliczny, ponieważ sprzedawcy szukają sposobów na przyciągnięcie i utrzymanie konsumentów”.
„Dzięki temu możemy śledzić i przekraczać naszą wagę” – potwierdza Hickling, który docenia również wsparcie, jakie firma otrzymała od swojego banku NatWest w zakresie radzenia sobie z licznymi kursami wymiany.
Największym wyzwaniem pozostają rosnące koszty, w tym wzrost składki na ubezpieczenie społeczne o 120 000 funtów, ale w tym roku planuje otworzyć więcej sklepów i rozwinąć ofertę e-commerce. „Jesteśmy marką modową, która nie produkuje nowej odzieży” – deklaruje Hickling, a w świecie, w którym około 20 procent nowych ubrań nigdy się nie nosi, ma powód do dumy. https://glass-onion.com, https://www.lightspeedhq.co.uk/