NASCAR ułatwił kierowcom dorabianie w serii Cup.
Organ nakładający sankcje ogłosił w piątek, że dodał do zbioru przepisów „tymczasowe postanowienie o otwartym zwolnieniu”. Zasiłek tymczasowy może zostać przyznany „światowej klasy” kierowcom z innych serii, którzy startują w wyścigu Cup Series samochodem, który nie ma gwarantowanego udziału w wyścigu. Można go przyznać i wykorzystać przed Daytona 500.
Czterokrotny mistrz Indianapolis 500, Helio Castroneves, spróbuje wystartować w wyścigu z Trackhouse Racing. I NASCAR potwierdził że Castroneves będzie uprawniony do skorzystania z tymczasowego składu, jeśli nie zakwalifikuje się do wyścigu zaplanowanego na 16 lutego.
Castroneves zostaje zgłoszony jako samochód otwarty do wyścigu 500. Wszystkie 36 wyczarterowanych samochodów ma zagwarantowane miejsce w gronie 40 samochodów, pozostawiając cztery miejsca dostępne na podstawie prędkości kwalifikacyjnej i wyścigów kwalifikacyjnych przed 500 dla kierowców w samochodach otwartych. Jeśli Castronevesowi nie udało się zdobyć jednego z czterech miejsc, otrzyma tymczasowe miejsce.
A gdyby dostał tymczasowy, NASCAR dodałby do pola jeden samochód. Zgodnie z aktualizacją regulaminu, samochód tymczasowy byłby dodatkowym 41. samochodem w stawce i nie uniemożliwiał innemu kierowcy wzięcia udziału w wyścigu.
Opcja tymczasowa nie jest dostępna dla byłych kierowców NASCAR, co oznacza, że ktoś taki jak Martin Truex Jr. nie mógł jej zdobyć. Truex wycofał się z pełnoetatowych zawodów Cup Series pod koniec sezonu 2024 i oczekuje się, że wystartuje w Daytona 500 w 2025 roku.
Daytona 500 2025 to pierwszy wyścig NASCAR Cup Series, w którym Castroneves wziął udział. 49-latek jest jednym z czterech mężczyzn, obok AJ Foyta, Ala Unsera i Ricka Mearsa, którzy czterokrotnie wygrali Indy 500. Żaden kierowca nie wygrał wyścigu pięć razy lub więcej.
Castroneves ścigał się jednak już wcześniej w Daytona. Brał udział w wyścigu samochodów sportowych Rolex 24 na torze drogowym Daytona. Na torze drogowym znajduje się duża część owalu oraz odcinki bramkowe, które nie są używane dla modelu 500.
NASCAR dostosowuje punkty play-off dla kierowców otrzymujących zwolnienia
W innych wiadomościach związanych z Indy 500 firma NASCAR ogłosiła, że kierowca, który opuści wyścig Cup Series z innego powodu niż kontuzja i otrzyma rezygnację z udziału w play-offach, nie będzie mógł przenieść żadnych punktów play-off na posezon.
W 2024 roku Kyle Larson próbował tego samego dnia zrobić Indianapolis 500 i Coca-Cola 600. Deszcz opóźnił start Indianapolis 500 i uniemożliwił Larsonowi start w obu wyścigach. Larson pozostał w Indianapolis, aby przejechać całą trasę 500, po czym poleciał do Charlotte z nadzieją, że w którymś momencie rundy 600 wsiądzie do swojego samochodu nr 5. Jednak tę samą pogodę skrócił dystans 600-tki i Larson nigdy nie prowadził okrążenie w wyścigu.
NASCAR przyznał Larsonowi zwolnienie z play-offów, mimo że nie wystartował w wyścigu 600. Gdyby taka sama sytuacja przydarzyła się Larsonowi lub komukolwiek innemu w przyszłości, kierowca ten musiałby rozpocząć sezon posezonowy bez żadnych punktów, gdyby ścigał się o mistrzostwo. W 2024 roku Larson wszedł do play-offów jako czołowy rozstawiony z 40 punktami play-off.