INDIANAPOLIS, INDIANA - 13 MAJA: Helio Castroneves, kierowca #06 Meyer Shank Racing, patrzy przed Grand Prix NTT IndyCar GMR na torze Indianapolis Motor Speedway 13 maja 2023 r. w Indianapolis w stanie Indiana. (Zdjęcie: Justin Casterline/Getty Images)

Helio Castroneves ma gwarancję, że po raz pierwszy wystartuje w serii NASCAR Cup w wyścigu Daytona 500 2025. (Zdjęcie: Justin Casterline/Getty Images)

NASCAR ułatwił kierowcom dorabianie w serii Cup.

Organ nakładający sankcje ogłosił w piątek, że dodał do zbioru przepisów „tymczasowe postanowienie o otwartym zwolnieniu”. Zasiłek tymczasowy może zostać przyznany „światowej klasy” kierowcom z innych serii, którzy startują w wyścigu Cup Series samochodem, który nie ma gwarantowanego udziału w wyścigu. Można go przyznać i wykorzystać przed Daytona 500.

Czterokrotny mistrz Indianapolis 500, Helio Castroneves, spróbuje wystartować w wyścigu z Trackhouse Racing. I NASCAR potwierdził że Castroneves będzie uprawniony do skorzystania z tymczasowego składu, jeśli nie zakwalifikuje się do wyścigu zaplanowanego na 16 lutego.

Castroneves zostaje zgłoszony jako samochód otwarty do wyścigu 500. Wszystkie 36 wyczarterowanych samochodów ma zagwarantowane miejsce w gronie 40 samochodów, pozostawiając cztery miejsca dostępne na podstawie prędkości kwalifikacyjnej i wyścigów kwalifikacyjnych przed 500 dla kierowców w samochodach otwartych. Jeśli Castronevesowi nie udało się zdobyć jednego z czterech miejsc, otrzyma tymczasowe miejsce.

A gdyby dostał tymczasowy, NASCAR dodałby do pola jeden samochód. Zgodnie z aktualizacją regulaminu, samochód tymczasowy byłby dodatkowym 41. samochodem w stawce i nie uniemożliwiał innemu kierowcy wzięcia udziału w wyścigu.

Opcja tymczasowa nie jest dostępna dla byłych kierowców NASCAR, co oznacza, że ​​ktoś taki jak Martin Truex Jr. nie mógł jej zdobyć. Truex wycofał się z pełnoetatowych zawodów Cup Series pod koniec sezonu 2024 i oczekuje się, że wystartuje w Daytona 500 w 2025 roku.

Daytona 500 2025 to pierwszy wyścig NASCAR Cup Series, w którym Castroneves wziął udział. 49-latek jest jednym z czterech mężczyzn, obok AJ Foyta, Ala Unsera i Ricka Mearsa, którzy czterokrotnie wygrali Indy 500. Żaden kierowca nie wygrał wyścigu pięć razy lub więcej.

Castroneves ścigał się jednak już wcześniej w Daytona. Brał udział w wyścigu samochodów sportowych Rolex 24 na torze drogowym Daytona. Na torze drogowym znajduje się duża część owalu oraz odcinki bramkowe, które nie są używane dla modelu 500.

W innych wiadomościach związanych z Indy 500 firma NASCAR ogłosiła, że ​​kierowca, który opuści wyścig Cup Series z innego powodu niż kontuzja i otrzyma rezygnację z udziału w play-offach, nie będzie mógł przenieść żadnych punktów play-off na posezon.

W 2024 roku Kyle Larson próbował tego samego dnia zrobić Indianapolis 500 i Coca-Cola 600. Deszcz opóźnił start Indianapolis 500 i uniemożliwił Larsonowi start w obu wyścigach. Larson pozostał w Indianapolis, aby przejechać całą trasę 500, po czym poleciał do Charlotte z nadzieją, że w którymś momencie rundy 600 wsiądzie do swojego samochodu nr 5. Jednak tę samą pogodę skrócił dystans 600-tki i Larson nigdy nie prowadził okrążenie w wyścigu.

NASCAR przyznał Larsonowi zwolnienie z play-offów, mimo że nie wystartował w wyścigu 600. Gdyby taka sama sytuacja przydarzyła się Larsonowi lub komukolwiek innemu w przyszłości, kierowca ten musiałby rozpocząć sezon posezonowy bez żadnych punktów, gdyby ścigał się o mistrzostwo. W 2024 roku Larson wszedł do play-offów jako czołowy rozstawiony z 40 punktami play-off.

Source link