Ministerstwo Transportu przygotowuje się do poważnego przeglądu w 2025 Właściciele samochodów. Według agencji licencjonowania kierowcy i pojazdu (DVLA) Istnieje około 340 000 pojazdów w wieku powyżej 40 lat, wciąż z zarejestrowanymi opiekunami.
Historycznie te vintage silniki zostały zwolnione z corocznego Bliski Test zdatności drogowej, w oparciu o założenie, że są one skrupulatnie utrzymywane przez ich właścicieli i nie są wystarczająco często używane, aby uzasadnić inspekcję. Jednak Departament Transport rozpoczął konsultację w celu ponownej oceny, czy te cenione klasyki powinny podlegać corocznym czekowi.
Sugestia spotkała się z szerokim wsparciem, ponieważ uczestnicy konsultacji w dużej mierze zgodzili się, że starsze samochody powinny stawić czoła jakiejś formie testowania. Spośród otrzymanych 1083 odpowiedzi istniał konsensus, że „potrzebny jest nowy rodzaj czeku” specjalnie zaprojektowany dla pojazdów w stylu vintage.
Jeśli chodzi o sposób przeprowadzenia tej kontroli, 18% respondentów uważało, że powinno być podobne do pełnego MOT lub czegoś podobnego, z jednym adwokatem, który powiedział: „Tak, przydatne byłyby wiek i„ sympatyczny ”styl, szczególnie w przypadku klasycznego Samochody, które są prowadzone dość regularnie ”.
Z drugiej strony bardziej łagodny pogląd odbył 10%, który argumentował o mniej rygorystyczny test w celu zapewnienia bezpieczeństwa. Skromne 8% ankietowanych wyraziło opinię, że starsze pojazdy powinny podlegać pełnej MOT, dostosowanej do wieku samochodu. Jednak nawet wśród tej grupy istniał konsensus, że klasyczne samochody nie powinny przejść testu emisji, informuje Lustro.
Jeden z kierowców zauważył: „Właściwe byłaby jednorazowa kontrola bezpieczeństwa po poważnej pracy przywracającej lub naprawczej. W tym kontekście nie jest odpowiednia zatwierdzenie pojedynczego pojazdu”.
Tylko niewielka frakcja, 5%, była na korzyść „kontroli ad hoc, gdy pojazd jest używany na drodze lub po poważnej przywróceniu”, co czyni go najmniej popularnym wyborem. Największy segment, na poziomie 36%, nie zauważył nowych kontroli bezpieczeństwa MOT dla silników vintage.
Niemniej jednak debata na temat klasycznych inspekcji samochodów nie jest nowa. Federacja brytyjskich klubów pojazdów historycznych (FBHVC) sugerowała wcześniej, że starsze samochody powinny być poddawane kontroli bezpieczeństwa, szczególnie po „poważnej przywróceniu lub naprawie”, a przed dozwolaniem na ulice.