Praca radykalnie zmienia sposób Ofsted – organ nadzorujący edukację – ocenia szkoły w Anglii po tragicznym samobójstwie dyrektora.
Jednowyrazowe oceny szkół Ofsted zostają wycofane ze skutkiem natychmiastowym.
Kategorie „Wybitny”, „Dobry”, „Wymaga poprawy” i „Niewystarczający” nie będą już przyznawane inspektorom.
Decyzja ta zapadła po decyzji dyrektora szkoły Reading Ruth Perry popełniła samobójstwo w 2023 roku, po tym jak dowiedziała się, że jej szkoła, która wcześniej była uznawana za Wybitną, została zdegradowana do Niewystarczającej.
Ofsted nadal będzie wymagać od szkół przestrzegania tych samych standardów, jednak od teraz będzie wystawiać oceny dla każdej szkoły w formie arkusza ocen, a nie oceny składającej się z jednego słowa.
Organ przeprosił po tym, jak dochodzenie wykazało, że jedna z kontroli przyczyniła się do śmierci pani Perry.
Odrębne dochodzenie przeprowadzone przez grupę parlamentarzystów reprezentujących wszystkie partie polityczne domagało się zniesienia ocen składających się z pojedynczych słów.
Profesor Julia Waters, siostra pani Perry, która walczyła o zniesienie osądów składających się z jednego lub dwóch słów, powiedziała, że cała jej rodzina jest „zachwycona”.
W wywiadzie dla BBCpowiedziała, że dwie nastoletnie córki pani Perry podziękowały jej za walkę o przeprowadzenie reformy.
Profesor Waters szczegółowo opisała wpływ tego jednowyrazowego osądu na stan umysłu jej siostry.
„To była główna rzecz, która zaprzątała jej umysł. Przeszła naprawdę bolesną inspekcję, która pozostawiła ją bardzo kruchą, a to słowo „nieodpowiednia” powtarzała w kółko, zapisując je” – powiedziała prof. Waters o swojej zmarłej siostrze.
„Właśnie przeżyła traumę związaną z niespodziewanie złym Ofsted, ale wciąż spodziewała się publicznego upokorzenia, które się z tym wiązało”.
Minister edukacji Bridget Phillipson stwierdziła, że potrzeba zmiany systemu jest „absolutnie oczywista”.
Tymczasem Departament Edukacji stwierdził, że ocenianie oparte na jednym słowie „nie zapewnia sprawiedliwej i dokładnej oceny ogólnych wyników szkoły w wielu obszarach i jest popierane przez mniejszość rodziców i nauczycieli”.