Według badań, w jednej czwartej domów w Wielkiej Brytanii nie ma czujnika dymu.
Badanie przeprowadzone wśród 2000 właścicieli domów wykazało również, że 27 proc. z nich nie ma zamontowanego czujnika tlenku węgla, a 41 proc. z tych, które go mają, nie sprawdza co roku stanu akumulatora.
Tylko 29 procent ankietowanych wymienia baterię co roku, a 27 procent przyznaje, że ma już dość konieczności regularnego sprawdzania wszystkiego w domu.
Joanna Flowers, inżynier ds. serwisu i napraw w British Gas, która zleciła przeprowadzenie badania w ramach Gas Safety Week (9–15 września), powiedziała: „Regularne kontrole konserwacyjne urządzeń gospodarstwa domowego i alarmów nie tylko pozwalają upewnić się, że wszystko działa tak, jak powinno, ale mogą również pomóc w zidentyfikowaniu poważnych usterek, które potencjalnie mogą narazić ludzi na niebezpieczeństwo.
„Urządzenia gazowe, które nie są odpowiednio konserwowane, mogą być przyczyną wycieków gazu, pożarów, eksplozji i zatrucia tlenkiem węgla.
„Zainstalowanie alarmu wykrywającego tlenek węgla i regularne sprawdzanie, czy działa prawidłowo, pomoże w zapewnieniu ogólnego bezpieczeństwa domu”.
Badania wykazały, że właściciele domów lepiej dbają o swoje kotły – 72 procent z nich zleca ich coroczny przegląd.
Jednak 13 procent przyznało, że nie ma pojęcia, jak działa ich kocioł, a 44 procent nie czułoby się pewnie, gdyby mogło samodzielnie zmienić ustawienia.
Podobnie 39 procent użytkowników nie zbliża się do elementów sterujących, bo może dojść do nieodwracalnych zmian.
31 procent ankietowanych przyznało, że w celu zrozumienia swojego systemu centralnego ogrzewania szukało odpowiedzi w Internecie.
Jednak 21 procent ankietowanych przyznało, że nie pamięta o konieczności umówienia się na serwis kotła, mimo że 74 procent wie, że jest to bardzo ważne.
W efekcie 11 procent ankietowanych uważa, że marnuje pieniądze na rachunki domowe, ponieważ nie rozumie, jak działają różne rzeczy.
Kupując ostatni dom, 36 procent ankietowanych upewniło się, że wie, kiedy ostatni raz serwisowano ich kocioł, ale ostatecznie u 20 procent wystąpił problem z nim w ciągu 12 miesięcy.
Kwiaty Joanny dla Brytyjski gazktóra obniża cenę serwisu kotłów o 25 procent przed miesiącami zimowymi, aby pomóc gospodarstwom domowym upewnić się, że ich kocioł działa wydajnie, dodała: „Łatwo jest przeoczyć proste kontrole w domu, a wyniki badań pokazują, że właściciele domów właśnie to robią.
„Roczny serwis kotła jest niezbędny, aby utrzymać domową instalację grzewczą w dobrym stanie i zapewnić jej wydajną pracę, a także wydłużyć jej żywotność.
„Zalecamy serwisowanie kotła raz w roku, aby mieć pewność, że wszystko działa tak, jak należy.”