Dziennikarz BBC News musiał „czołgać się po podłodze”, aby skorzystać z toalety w samolocie, ponieważ linia lotnicza nie wpuszczała na pokład samolotów wózków inwalidzkich.
Korespondent ds. bezpieczeństwa BBC, Frank Gardner (63 l.), zamieścił w poniedziałek w serwisie X zdjęcie swoich nóg na podłodze samolotu, który, jak powiedział, leciał z Warszawy samolotem Polskich Linii Lotniczych LOT.
W dołączonej wiadomości napisał, że „musiał po prostu czołgać się po podłodze, aby dostać się do toalety, ponieważ„ nie mamy na pokładzie wózków inwalidzkich. Taka jest polityka linii lotniczych ”.
Nazwał tę sytuację „dyskryminującą” wobec osób, które nie mogą chodzić.
W kolejnym poście dodał, że była to wina przewoźnika, a nie personelu pokładowego, który był „tak pomocny i przepraszający, jak tylko mógł”.
„Nie będę już latać LOT-em, dopóki nie wkroczą w XXI wiek” – zapowiedział.
Weteran korespondent został sześciokrotnie postrzelony przez sympatyków Al-Kaidy podczas reportażu z Riyadu w Arabii Saudyjskiej w czerwcu 2004 roku i doznał paraliżu nóg.
Jego kolega, kamerzysta Simon Cumbers, został zastrzelony w ataku.
Wśród pozytywnych reakcji na poniedziałkowy post użytkownicy mediów społecznościowych nazwali go „szokującym”, „skandalicznym”, „przerażającym” i „niewiarygodnym”, a jeden powiedział po prostu: „Zabrakło słów”.
Kilku użytkowników zastanawiało się, dlaczego linie lotnicze nie są zobowiązane do zapewnienia na pokładzie wózka inwalidzkiego i dlaczego personel pokładowy nie zaniósł pasażera do toalety.
Linia lotnicza oświadczyła, że „głęboko przeprasza” za, jak to określiła, „niepokojące doświadczenie” Gardnera oraz „niedogodności i dyskomfort spowodowany brakiem wózka inwalidzkiego na pokładzie”.
W oświadczeniu LOT podał, że wózki inwalidzkie na pokładzie są dostępne w samolotach Dreamlinerów, ale nie we flocie obsługującej loty na krótkich dystansach ze względu na „ograniczoną przestrzeń”.
Przeczytaj więcej:
Izrael wysyła wojska lądowe do Libanu – najnowsze informacje
„Zmieniające życie” obrażenia uczennicy po ataku kwasem
Dlaczego ci więźniowie ponownie popełniają przestępstwa
Testuje rozwiązania umożliwiające wyposażenie samolotów krótkodystansowych w wózki inwalidzkie na pokładzie „w najbliższej przyszłości”.
Są one dostępne na lotach długodystansowych – dodał i dodał, że personel naziemny jest „zawsze gotowy do pomocy pasażerom od odprawy do wejścia na pokład i od samolotu do stanowiska odbioru bagażu”.
Linia lotnicza stwierdziła, że „zaangażowała się w poprawę naszych usług, aby zapewnić wszystkim pasażerom komfortową i godną podróż”.
To nie pierwszy raz, kiedy reporter okazuje frustrację wobec linii lotniczych.
W 2022 r. zamieścił na Twitterze (obecnie X), że pozostawiono go w samolocie po tym, jak lotnisko Heathrow nie dostarczyło mu wózka inwalidzkiego po wylądowaniu.
Pod koniec tego roku Gardner powiedział, że główne lotniska w Wielkiej Brytanii powinny się „wstydzić” za sposób, w jaki traktują swoich niepełnosprawnych pasażerów, nazywając to „po prostu dyskryminacją”, po tym jak utknął w samolocie na lotnisku Gatwick po powrocie z relacjonowania szczytu NATO w Madryt dla BBC.
Powiedział, że to już piąty raz w ciągu czterech lat, kiedy pozostawiono go samego w samolocie, „czekając w pustym samolocie długo po wyładowaniu wszystkich pozostałych pasażerów”.
Wraz z postem na X zamieścił zdjęcie z wnętrza samolotu, przedstawiające go samego, bez innych pasażerów w zasięgu wzroku.
BBC podało na swojej stronie internetowej, że lotnisko Heathrow zmieniło zasady dotyczące wózków inwalidzkich i dostarcza je pod drzwi samolotu, a nie do terminalu, po tym, jak cztery lata wcześniej złożył skargę, że pozostawiono go w samolocie.