CHOICE ogłosiło zwycięzców swoich corocznych nagród Shonky Awards, wyróżniając najbardziej „podejrzane produkty, usługi i operatorów” w kraju.
W 20. roku swojej działalności grupa rzeczników konsumentów przyznała niechciane wyróżnienia Commonwealth Bank, Temu, Handy Heater Turbo 800, funduszowi zdrowia HCF i sprzedawcom detalicznym energii.
OBEJRZYJ WIDEO POWYŻEJ: 20. coroczny wybór Shonkys
Poznaj aktualności dzięki aplikacji 7NEWS: Pobierz już dziś
Szefowa CHOICE, Ashley de Silva, powiedziała, że przez lata Shonky zapewniali klientom zwycięstwa, pociągając do odpowiedzialności duże firmy za złe zachowanie.
„Nagroda Coles and Woolworths w 2023 r. oraz zwycięstwo Qantas w 2022 r. zapoczątkowały kilkuletnie rozliczenia dla tych największych australijskich firm” – powiedział.
„Bloomex został ukarany wysoką grzywną od ACCC po tym, jak w 2022 r. przyznaliśmy kwiaciarni internetowej nagrodę za niedostarczone kwiaty, a zdobywczyni nagrody z 2020 r., firma Revitalife, zwróciła klientom ponad 57 000 dolarów po tym, jak przyznała, że jej taktyka sprzedaży prawdopodobnie naruszyła prawa konsumenckie”.
De Silva powiedział, że jest to czwarty Shonky należący do Commonwealth Bank, co czyni go najczęściej nagradzaną firmą w ciągu 20 lat.
„W tym roku zwracamy się do CommBanku o odmowę zwrotu milionom klientów o niskich dochodach 270 milionów dolarów opłat, które nigdy nie powinny być pobrane” – powiedział.
Temu
Organizacja CHOICE stwierdziła, że przyznała Temu szóstkę za bycie „niebezpieczną przystanią dla podejrzanych taktyk sprzedaży i szybkiej mody”.
Oskarżył firmę o zmuszanie klientów do tygodniowego czekania na dostawy, aby otrzymać produkty, które nie wyglądają tak, jak były reklamowane.
Grupa rzeczników konsumentów stwierdziła jednak, że największym problemem Temu jest bezpieczeństwo.
W ubiegłym roku firma CHOICE kupiła od Temu 15 losowych produktów na baterie monetowe i guzikowe, testując bezpieczeństwo każdego z nich.
Stwierdzono, że każdy produkt nie spełnia co najmniej jednego wymagania australijskich przepisów dotyczących baterii guzikowych.
W lipcu ubiegłego roku ośmioletnia dziewczynka doznała poważnych oparzeń po tym, jak bluza z kapturem Temu, którą miała na sobie, stanęła w płomieniach, gdy na ubranie spadły iskry z paleniska.
Stwierdzono, że bluza z kapturem nie miała etykiety ostrzegawczej przeciwpożarowej, co oznacza, że nie spełnia ona obowiązkowych norm bezpieczeństwa.
„Niewystarczająca troska Temu o bezpieczeństwo sprzedawanych przez siebie produktów oznacza, że bardziej niż zasługuje na tegoroczną nagrodę Shonky” – stwierdził de Silva.
W odpowiedzi rzecznik Temu powiedział, że firma bardzo poważnie podchodzi do bezpieczeństwa konsumentów, mimo że sama nie produkuje żadnego ze sprzedawanych przez siebie produktów.
„Zainwestowaliśmy znacząco w środki zapewniające zgodność, w tym solidną weryfikację sprzedawców, kontrole przed wystawieniem na aukcję i ciągłe monitorowanie przy użyciu zarówno systemów automatycznych, jak i weryfikacji ręcznej” – powiedział rzecznik.
„W przypadku podejrzeń szybko usuwamy wpisy. W przypadkach cytowanych przez CHOICE wszystkie produkty, których to dotyczyło, zostały natychmiast usunięte i od tego czasu jeszcze bardziej wzmocniliśmy nadzór nad kategoriami wyższego ryzyka.”


Poręczny grzejnik Turbo 800
Ten grzejnik znalazł się na liście z jednego prostego powodu — aby go używać, musisz użyć australijskiego zasilacza, co jest sprzeczne z australijskimi normami bezpieczeństwa.
Chociaż do grzejnika dołączony jest poręczny adapter podróżny, firma CHOICE stwierdziła, że ten również nie jest zgodny z przepisami.
Ma również mnóstwo innych problemów związanych z bezpieczeństwem, w tym niepewne okablowanie i brak urządzenia zabezpieczającego przed przegrzaniem.
W ramach projektu CHOICE okazało się, że grzejnik również nie robi tego, co reklamuje.
„Pomimo twierdzeń reklamowych dotyczących tego typu grzejników, odkryliśmy, że Handy Heater Turbo 800 jest wyjątkowo słaby i byłby bezużyteczny do ogrzewania dowolnego pomieszczenia” – powiedział Chris Barnes, ekspert ds. ogrzewania w firmie CHOICE.
Sprzedawcy energii
Sprzedawcy detaliczni energii jako całość zostali w tym roku nagrodzeni nagrodą Shonky za stosowanie podstępnych taktyk cenowych, które w dalszym ciągu wprowadzają klientów w błąd.
„Widzieliśmy, jak wielu sprzedawców detalicznych wprowadzało nowe, tańsze plany o dokładnie takiej samej nazwie, jak istniejące plany” – powiedział de Silva.
„W rezultacie wielu konsumentów uwierzyło, że korzystają już z najlepszego planu, ponieważ ich bieżąca nazwa planu była identyczna, co potencjalnie oznaczało utratę oszczędności”.
Banku Wspólnoty Narodów
CHOICE stwierdziło, że Commonwealth Bank „przeniósł w tym roku niepewne zachowanie banków na zupełnie nowy poziom”.
W lipcu Australijska Komisja Papierów Wartościowych i Inwestycji (ASIC) wezwała wiele głównych banków za przetrzymywanie klientów uzyskujących dochody Centrelink na rachunkach pobierających opłaty, mimo że kwalifikują się oni do rachunków z niskimi lub bezpłatnymi opłatami.
Ustalono, że w latach 2019–2024 CommBank obciążył 2,2 miliona klientów nieuczciwymi opłatami w wysokości 270 milionów dolarów.
Chociaż większość banków oświadczyła, że dokona zbiorczych zwrotów pieniędzy, CommBank odmówił.
Następnie stwierdził, że będzie przyznawał zwroty pieniędzy osobom indywidualnym wyłącznie w indywidualnych przypadkach.
W odpowiedzi Commonwealth Bank oświadczył w lipcu, że zobowiązał się do wprowadzenia „korekt wartości firmy” wobec klientów, którzy otrzymali wyższe opłaty, niż powinni.
„W przypadku kwalifikujących się klientów objętych koncesją wstrzymaliśmy niektóre opłaty, w tym opłaty za przekroczenie limitu i miesięczne opłaty za prowadzenie konta” – napisano.
„Po raporcie ASIC Better Banking for Indigenous Consumers dokonaliśmy płatności w wysokości około 25 milionów dolarów na rzecz około 87 000 rachunków”.
Fundusz Zdrowia HCF
HCF znalazła się w tym roku na liście Shonky’ego za zastosowanie podstępnej taktyki zwanej „feniksem ubezpieczeń”.
Dzieje się tak, gdy ubezpieczyciele zdrowotni po cichu zamykają tańsze polisy Gold i udostępniają droższe polisy dla nowych klientów.
Ubezpieczyciele zdrowotni powinni uzyskać zgodę rządu na podwyższenie składek, jednak dotyczy to tylko istniejących polis, a nie nowych.
„W tym roku HCF zamknęła swoją politykę Premium Gold dla nowych członków, zamiast tego wypuściła niemal identyczną politykę o nazwie „Optimal Gold” z ogromnym wzrostem ceny o 34,6% – bez zgody rządu” – powiedział de Silva.
„Takie zepsucie systemu sprawia, że HCF jest idealnym kandydatem do tegorocznej nagrody Shonky”.


















