Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) ogłosił, że klienci Vectry, operatora telewizji kablowej i dostawcy internetu, otrzymają zwrot pieniędzy za nieuprawnione naliczenie opłat za usługę „Bezpieczny Internet”, którą włączano bez wyraźnej zgody klientów.

Vectra, firma oferująca m.in. telewizję kablową i dostęp do internetu, wcześniej w ramach promocji automatycznie aktywowała oprogramowanie antywirusowe o nazwie „Bezpieczny Internet” dla części swoich klientów przed 11 maja 2020 r. Ta aktywacja była obowiązkowa, jeśli klient chciał skorzystać z korzystnych warunków umowy i nie mógł zrezygnować z tej usługi podczas zawierania umowy. Usługa była bezpłatna jedynie przez dwa lub cztery miesiące, w zależności od rodzaju umowy. Następnie, jeśli klient nie zrezygnował z usługi, miesięczna opłata wzrastała o 6,90 zł.

Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, podkreślił, że dodatkowe, płatne usługi powinny być aktywowane wyłącznie za wyraźną zgodą konsumenta. Chodzi o zapewnienie rzeczywistego wyboru i możliwości odmowy. Konsument powinien móc zdecydować, czy potrzebuje danej usługi i czy chce ponosić dodatkowe koszty, które wykraczają poza opłatę za usługę podstawową, jak dostęp do internetu czy telewizji.

Zgodnie z ustawa o prawach konsumenta, płatne usługi mogą być aktywowane tylko po uzyskaniu wyraźnej zgody abonenta, a decyzja ta powinna zapaść przed zakończeniem procesu zawierania umowy, a nie na samym jego końcu.

UOKiK zobowiązał Vectrę do zwrotu niesłusznie pobranych opłat. Firma ma zwrócić pieniądze za usługę „Bezpieczny Internet” (do 24 płatności, czyli do 165,60 zł) oraz podwyższone opłaty za maksymalnie pięć pierwszych faktur (do 34,50 zł) klientom, którzy rezygnowali z tej usługi przed otrzymaniem piątej faktury.

Zwrot pieniędzy dotyczy nie tylko obecnych, ale także byłych klientów Vectry. Firma musi poinformować osoby uprawnione do zwrotu na trzy sposoby: indywidualnie przez korespondencję, na swojej stronie internetowej oraz poprzez profil na Facebooku.