Loty przez Środkowy Wschód Według dużej organizacji zajmującej się operacjami lotniczymi, OpsGroup, nie wiążą się już one z „zerowym ryzykiem”.
Używany zarówno przez pilotów, jak i kontrolerów ruchu lotniczego, jak stwierdziła grupa w a wpis na blogu „zagrożenie dla lotnictwa cywilnego w regionie zmieniło się w tempie, jakiego nigdy wcześniej nie widzieliśmy”.
Znaczna część przestrzeni powietrznej została zamknięta na całym świecie, a pomiędzy nimi znajdują się bezpieczne trasy lotów długodystansowych Europa a Azja staje się coraz bardziej ograniczona. Jest to spowodowane wojną pomiędzy Rosja I Ukraina w połączeniu z trwającym konfliktem na Bliskim Wschodzie.
Linie lotnicze na całym świecie stosują własne środki ostrożności i środki mające na celu zminimalizowanie ryzyka podczas lotu.
Jednakże obecnie istnieją już tylko trzy trasy lotów z Europy do Azji i wszystkie przelatują nad Bliskim Wschodem lub wąsko go okrążają.
Trasa północna
Pierwszą z trzech tras lotu jest trasa północna. Ze względu na to, że trasa znajduje się najdalej od jakiejkolwiek strefy konfliktu, szybko stał się ulubionym miejscem lotów długodystansowych. Rozciąga się od Europy, poprzez północ IndykGruzji, Azerbejdżanu i po drugiej stronie Morza Kaspijskiego.
Jeśli lot odbywa się do Azji Południowo-Wschodniej, samolot będzie przelatywał przez kraje inne niż niebezpieczne, jednak loty do miejsc docelowych w Azji Południowej będą odbywać się nad Afganistan.
OpsGroup twierdzi, że największe ryzyko związane z trasą północną wiąże się z przelotem przez Afganistan ze względu na potencjalne ryzyko konieczności wylądowania tam. Od czasu obalenia rządu przez talibów w 2021 r. kraj funkcjonuje bez żadnej kontroli ruchu lotniczego.
Trasa centralna
Drugim wyborem toru lotu jest trasa centralna, która wiąże się z dużym ryzykiem podczas lotów nad Irakiem ze względu na bliskość irańskiej przestrzeni powietrznej w świetle konfliktu między Izrael I Iran.
Trasa przebiega przez Turcję, następnie dociera do Iraku i dociera do Zatoki Perskiej i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Jednakże największym ryzykiem związanym z tą trasą jest „dobrze nagłośnione ryzyko działań bojowników i terrorystów, których celem mogą być cywilne statki powietrzne wyposażone w broń przeciwlotniczą”, według OpsGroup, ponieważ na forum internetowym wskazano, w jaki sposób samoloty pasażerskie mogą zostać „błędnie zidentyfikowane przez systemy obrony powietrznej na celowniku drony, które są często wykorzystywane do przeprowadzania ataków w północnym Iraku, pochodzących z Turcji i Iranu”.
Trasa południowa
Trzecia trasa zaczyna się tak samo jak pozostałe dwie, przez Egipt, jednak skręca na wschód, przez Morze Czerwone, w stronę Arabii Saudyjskiej.
Bardziej popularna niż być może trasa centralna, na ścieżkę nie wpływają bezpośrednio żadne działania wojenne pomiędzy nimi Izrael i Iranem, zapewniając „bezpieczniejszą opcję objazdu niż tranzyt przez Irak”, twierdzi OpsGroup.
Jednakże jedno ryzyko stwarzają wspierani przez Iran i mający siedzibę w Jemenie Huti rebeliantów na Morzu Czerwonym, którzy ostrzeliwali rakietami łodzie towarowe.