Jednowyrazowe orzeczenia Ofsted dotyczące szkół publicznych zostają natychmiast wycofane. Decyzja ta została uznana za „przełomowy moment dla dzieci”.
Wcześniej organ nadzorujący edukację przyznawał jedną z czterech ocen szkołom, które kontrolował: wybitna, dobra, wymagająca poprawy i niewystarczająca.
Jak poinformował Departament Edukacji (DfE), od tego roku akademickiego w istniejących podkategoriach: jakość edukacji, zachowanie i postawy, rozwój osobisty oraz przywództwo i zarządzanie będą przyznawane cztery oceny.
Jak dodano, od września 2025 r. zostaną wprowadzone świadectwa szkolne, które zapewnią rodzicom „kompleksową ocenę funkcjonowania szkół i zagwarantują, że inspekcje będą skuteczniejszym narzędziem wprowadzania ulepszeń”.
Zmiana ta jest wynikiem współpracy z sektorem edukacji i rodziną dyrektora szkoły Ruth Perryktóra popełniła samobójstwo po tym, jak Ofsted obniżył ocenę prowadzonej przez nią szkoły podstawowej Caversham Primary School w Reading z „wybitnej” na „niedostateczną” ze względu na obawy dotyczące bezpieczeństwa.
W zeszłym roku dochodzenie koronera wykazało, że proces kontroli przyczynił się do jej śmierci.
DfE stwierdziło, że „redukcyjne” oceny jednozdaniowe „nie zapewniają sprawiedliwej i dokładnej oceny ogólnych wyników szkoły”, a zmiana pomoże „przełamać bariery ograniczające możliwości”.
Jest to główna misja nowego rządu Partii Pracy, który zobowiązał się do podniesienia standardów edukacji państwowej i pozyskania dodatkowych funduszy poprzez podatek od opłat za szkoły prywatne.
W dzisiejszym ogłoszeniu rząd poinformował, że zamiast polegać na zmianie zarządzania, priorytetowo potraktuje plany poprawy szkół uznanych za mające problemy.
Od początku 2025 r. powołane zostaną regionalne zespoły ds. poprawy, których zadaniem będzie współpraca ze szkołami osiągającymi słabe wyniki w celu wyeliminowania obszarów wymagających poprawy.
W przypadkach budzących najpoważniejsze obawy, w których szkoły zostałyby ocenione jako niewystarczające, rząd będzie nadal interweniował.
Jak podaje DfE, może to obejmować wydanie zarządzenia o utworzeniu akademii, które zmusi szkoły zarządzane do przekształcenia się w akademię, co w niektórych scenariuszach może oznaczać przekazanie ich nowemu kierownictwu.
Sekretarz ds. edukacji Bridget Phillipson powiedziała: „Konieczność reformy Ofsted w celu zapewnienia wysokich i rosnących standardów dla wszystkich naszych dzieci w każdej szkole jest oczywista.
Czytaj więcej:
Inspekcje Ofsted wstrzymane po samobójstwie dyrektora szkoły
„Naprawdę szokujące”: Liczba dzieci wykluczonych ze szkoły osiągnęła rekordowy poziom
„Usunięcie ocen głównych to reforma pokoleniowa i przełomowy moment dla dzieci, rodziców i nauczycieli”.
Dodała, że oceny podawane w pojedynczych tytułach „nie dostarczają rodzicom zbyt wielu informacji, a stanowią duże wyzwanie dla szkół”.
„Rodzice zasługują na o wiele wyraźniejszy i szerszy obraz funkcjonowania szkół – właśnie to zapewnią nasze raporty.
„Ten rząd uczyni inspekcję potężniejszym, bardziej przejrzystym narzędziem poprawy szkół jazdy. Obiecaliśmy zmiany i teraz je realizujemy”.
Reformy „mogą pójść dalej”
Oświadczenie to pojawia się w momencie, gdy uczniowie wracają do szkół w tym tygodniu.
Rezygnacja z pojedynczych ocen będzie miała zastosowanie w szkołach publicznych, które mają zostać poddane inspekcji w tym roku akademickim. Oczekuje się, że inne placówki, takie jak szkoły niezależne i uczelnie, pójdą w ich ślady.
Plany te zostały przyjęte z zadowoleniem przez związki zawodowe nauczycieli, które od dawna domagały się reform.
Paul Whiteman, sekretarz generalny National Association of Headteachers, powiedział: „Wyraźnie stwierdziliśmy, że uproszczone, jednowyrazowe osądy są szkodliwe i cieszymy się, że rząd podjął szybkie działania w celu ich usunięcia”.
👉 Kliknij tutaj, aby śledzić Electoral Dysfunction, gdziekolwiek słuchasz podcastów 👈
Jednakże sekretarz generalny NASUWT, dr Patrick Roach, powiedział, że chociaż nowy rząd „podjął słuszną decyzję”, może pójść dalej i „położyć kres błędnemu przekonaniu, że przekształcenie akademii jest jedyną drogą do zapewnienia ulepszeń, jakich potrzebują nasze szkoły”.
„Choć dzisiejsze ogłoszenia stanowią ważny krok we właściwym kierunku, pozostaje faktem, że w przypadku braku gruntownej reformy mającej na celu naprawienie fundamentów zepsutego systemu odpowiedzialności, nauczyciele i dyrektorzy szkół będą nadal pracować w systemie, który pozostaje wadliwy” – powiedział.