Producent silników do samolotów pasażerskich, Rolls-Royce, zobowiązał się do „pełnego informowania” linii lotniczych w przypadku, gdy awaria części w locie może stwarzać szersze ryzyko.
Brytyjska firma zareagowała na incydent, który miał miejsce w poniedziałek na pokładzie samolotu Airbus A350-1000 linii Cathay Pacific, w wyniku czego firma była zmuszona zawrócić do Hongkongu wkrótce po rozpoczęciu podróży do Zurychu.
Według agencji Reuters, śledztwo koncentrowało się na dyszy paliwowej wewnątrz silnika Trent XWB-97.
Najnowsze informacje o pieniądzach: Podano najtańsze daty wakacji do Bożego Narodzenia
To jest model Rolls-Royce’a używany we wszystkich samolotach A350-1000.
Cathay Pacific poinformowało, że w związku z incydentem odwołano 24 loty w celu umożliwienia przeprowadzenia kontroli całej floty samolotów A350.
Stacja Sky News zwróciła się do brytyjskich operatorów samolotów A350-1000, wśród których najprawdopodobniej znajdują się British Airways i Virgin Atlantic, z prośbą o wydanie oświadczenia.
Agencja Reuters, powołując się na źródła w międzynarodowych liniach lotniczych, podała jednak, że inne linie lotnicze nie otrzymały jeszcze instrukcji dotyczących sprawdzenia swoich silników. Dane z serwisu śledzenia lotów FlightRadar24 wskazują, że samoloty innych dużych operatorów latały we wtorek normalnie.
Akcje Rolls-Royce’a spadły w poniedziałek o 6% po tym, jak pierwsze informacje o uziemieniu samolotów Cathay Pacific wyszły na jaw.
Firma poinformowała w oświadczeniu wydanym we wtorek rano: „Rolls-Royce przyjmuje do wiadomości oświadczenie linii lotniczej, że rozpoczęła ona zapobiegawczą kontrolę swojej floty, a także, że w przypadku konieczności wymiany jakichkolwiek podzespołów, części zamienne zostały zabezpieczone, a wymianę można wykonać, gdy silnik jest w ruchu.
„Oprócz zapewnienia wsparcia i wskazówek Cathay Pacific, Rolls-Royce będzie również w pełni informować inne linie lotnicze, które obsługują silniki Trent XWB-97, o wszelkich istotnych wydarzeniach, jeśli będzie to stosowne”.
Przeczytaj więcej w Sky News:
Kanclerz wzywany do wprowadzenia systemu „płatności za milę” dla samochodów w Wielkiej Brytanii
System sprzedaży biletów „zepsuty” po fiasku Oasis, mówi szef serwisu odsprzedaży
Airbus poinformował, że jest w kontakcie z Rolls-Royce’em i Cathay Pacific i oferuje „pełne wsparcie techniczne”.
Chociaż awaria części wystąpiła w jednym z 18 samolotów A350-1000, Cathay Pacific poinformowało, że w ramach „środków ostrożności” przeprowadziło również inspekcję 30 samolotów A350-900.
Linie lotnicze poinformowały, że „zidentyfikowały pewną liczbę takich samych elementów silnika, które wymagają wymiany”, ale nie podały, w jakich modelach samolotów to dotyczy.