Największe linie lotnicze Europy odnotowały „znaczny wzrost” niewłaściwego zachowania spowodowanego przez osoby będące pod wpływem alkoholu lub narkotyków, co stało się najpoważniejszym problemem, z jakim musi zmierzyć się personel pokładowy.
Obecnie obserwuje się większą liczbę osób przyjmujących „proszek” lub „tabletki” oraz alkohol, co powoduje bardziej agresywne zachowanie, Ryanairpowiedział dyrektor generalny Michael O’Leary.
Rosnący problem
Pan O’Leary dodał, że tania linia lotnicza musi radzić sobie z przypadkami napaści regularnie co tydzień.
Blog o pieniądzach: Ukryty zwrot pieniędzy, który może zaoszczędzić Ci setki
Problem ten występuje we wszystkich liniach lotniczych i jest Europa-szeroki, ale podróżuj z nadmorskich destynacji, takich jak Ibiza i greckie wyspy, do regionalnych lotnisk, w tym Liverpool, Glasgow, Manchester I Edynburg lotów jest „szczególnie zła”.
Na pokładzie tych lotów przeprowadzane są kontrole bagażu, aby upewnić się, że na pokład nie wniesiono alkoholu. Pan O’Leary stwierdził jednak, że problemy zdarzają się na lotach do i z Irlandii oraz Niemiec.
„Ibiza jest zdecydowanie najgorszym miejscem docelowym dla tego typu zdarzeń” – dodał O’Leary.
Jak powiedziała dyrektor ds. pokładowych przewoźnika Sinead Quinn, winowajcami są często ludzie, po których najmniej byśmy się spodziewali i którzy nie pasują do żadnego konkretnego profilu.
Pan O’Leary stwierdził również, że coraz popularniejsze staje się zjawisko walk między pasażerami.
Tańsze loty?
Ceny biletów lotniczych wzrosły o około 20% w ciągu dwóch lat, ale teraz zaczynają spadać. Pan O’Leary szacuje, że wraz z nadejściem zimy spadną o kolejne 5%.
Jak powiedział w wywiadzie dla Sky News, ceny osiągną poziom z 2023 roku dopiero latem 2025 roku.
Kolejna globalna awaria IT?
Dodał, że awaria informatyczna w lipcu, która sparaliżowała światowy ruch lotniczy i spowodowała kilkudniowe opóźnienia i odwołania lotów, może się powtórzyć.
„Myślę, że nigdy nie możemy powiedzieć, że nie będzie kolejnego” – powiedział. „Żyjemy w erze cyfrowej, a ja cały czas żyję w strachu, że mój system rezerwacji się zawiesi lub płatności cyfrowe nie będą działać… biznes każdego, codzienne doświadczenia każdego są na łasce tych głównych dostawców IT”.