T„Wojna na przebudzeniu” ma nowy cel, a jej imię to Zła Czarownica z Zachodu. Jeśli jesteś fanem musicalu Podły, poznacie ją także jako Elphabę, pseudonim wymyślony przez Gregory’ego Maguire’a w jego prequelu do powieści L. Franka Bauma z 1995 roku Cudowny Czarnoksiężnik z krainy Oz. Grana przez Margaret Hamilton w filmie z 1939 roku była nemezis Doroty Judy Garland; w wykonaniu tej gwiazdy teatru muzycznego Cynthia Erivojej naczynia krwionośne pękają u konserwatywnych mężczyzn w Wielkiej Brytanii i Ameryce.

Odkąd Maguire wymyślił swoją powieść – ekstrawagancki fan-fiction, który sugeruje, że „czarownica” mogła zostać po prostu źle zrozumiana – została ona zinterpretowana na nowo jako musical sceniczny, a teraz jako film składający się z dwóch części. Podły’Docelową grupą odbiorców są nastoletnie dziewczęta, które widzą siebie w historii Elfaby i jej przyjaciółki ze studiów, która stała się rywalką, Glindą, dobrą czarownicą. W ciągu 21 lat od premiery adaptacji Stephena Schwartza na Broadwayu spektakl stał się kultowym fenomenem wśród młodych fanów muzyki, beztrosko ignorowanym przez wszystkich innych. Teraz wersja ekranowa wciągnęła do głównego nurtu dyskusji i krainy Oz stało się polem bitwy w amerykańskiej wojnie kulturowej.

Jako musical, Podły jest nieszkodliwy do tego stopnia, że ​​jest nudny. Fabuła serialu Winnie Holzman jest bardziej nudna niż halucynacyjny sen Maguire’a o książce, która obejmowała zoofilię i orgie. Przedstawia Elphabę jako utalentowaną dziewczynę przybywającą do magicznej uczelni, gdzie prześladuje ją Glinda i klika pochlebców o różowych policzkach, ponieważ tak się składa, że ​​urodziła się z zieloną skórą. To jest Wredne dziewczyny spotyka Hogwart. Zawiera dwie piosenki, które zapamiętasz: Popularne, w którym Glinda odkrywa tajemnice sukcesu społecznego oraz Przeciwstawiając się grawitacji, w którym Elphaba przysięga dążyć do doskonałości i walczyć z uprzedzeniami. Podły jest słodki i zabawny i ostatecznie zapada w pamięć.

To wszystko sprawia, że ​​smutno jest patrzeć, jak film Jona M Chu staje się punktem zapalnym dla dorosłych. Od otwarcia w ostatni weekend Podły stał się przedmiotem coraz wściekłych ataków mediów. Niektóre z nich mają znany schemat: oburzenie z powodu kliknięć.

Nic dziwnego, że Erivo, czarna kobieta, która określa siebie jako queer, stała się celem szczególnej żółci.

Jednak spójrz na zorganizowane i potężne konta w mediach społecznościowych, w których przeprowadzane są ataki na Erivo, a stanie się jasne, że Hollywood stoi przed nowym rodzajem wyzwania. Podły został wpuszczony w krajobraz, w którym dobrze finansowani marketerzy polityczni są biegli w przekształcaniu kluczowych momentów kulturowych w kwestie klinowe. To mroczniejsza sztuka niż cokolwiek, co wyczarowała Zła Czarownica z Zachodu. Studia filmowe muszą zdecydować, czy zareagować, opierając się na polityce polaryzacji, opracowując strategię skierowaną już do różnych segmentów amerykańskiego elektoratu, czy też opowiadając się za hitami kinowymi, które nadal mogą łączyć postępowców i konserwatystów.

Ataki na Podły wahają się od wiarygodnych do całkowicie absurdalnych. Brytyjskie media sprzeciwiły się Notatka brytyjskiej Rady ds. Klasyfikacji Filmów która wyjaśniła swoją ocenę PG, wyjaśniając, że film przedstawia „dyskryminację”. „Widzenie, jak ukochane postacie są źle traktowane, zwłaszcza gdy kolor skóry Elfaby jest używany do demonizowania jej jako «Złej Czarownicy», może być dla niektórych widzów przygnębiające i wzruszające” – czytamy w radzie.

Piers Morgan był jednym z tych, którzy potępili to działanie jako „brygadę przebudzenia”. Czy widział Podły? Jasne, porady BBFC dla rodziców mogą być zaskakujące i ograniczające. Ale BBFC wydaje takie ostrzeżenia od 1912 r. – podążanie za Codzienna poczta kampania w porównaniu z wczesnym ekranowym przedstawieniem Jezusa – co wcale nie czyni go nowatorskim w budzie. Morgan wydaje się mieć zarzut, że „bzdurą” jest twierdzenie, że film o znęcaniu się ze względu na kolor skóry można rozumieć jako alegorię rasizmu. To trochę jak sprzeciw wobec zanotowania tego Lew, czarownica i stara szafa może być alegorią chrześcijaństwa.

Poważniejsze ataki na film pojawiły się jednak w wyniku grupy wpływowych, anonimowych kont w serwisie X (dawniej Twitter), które rozkwitły w epoce Elona Muska. Jedno z nich, konto o nazwie „End Wokeness”, zostało założone kilka miesięcy po zakupie platformy przez Muska i może pochwalić się już 3,3 milionami obserwujących; na jego sztandarowym zdjęciu widać zakrwawionego Donalda Trumpa podnoszącego pięść po tym, jak przeżył zamach. W innym miejscu na X do gry dołączyło konto o nazwie „Defiant L’s”. Jest powiązany ze stroną internetową o nazwie „Resist the Mainstream”, które wyśledziła agencja informacyjna Bloomberg do macedońskiej sieci dezinformacyjnej szerzącej teorie spiskowe na temat Covid-19 i porażki wyborczej Trumpa w 2020 r. Defiant L’s został uznany przez Elona Muska za „jedno z najlepszych kont na platformie X”.

Ataki na Podły promowane przez te konta odbiły się szerokim echem. Obsada Erivo obwiniają „przebudzenie” i narzekają, że Munchkinsa grają aktorzy średniego wzrostu, a nie krasnoludy jak w filmie Oz. Klip wideo opublikowany na koncie End Wokeness stał się wirusowy po tym, jak pokazał Erivo i jej koleżankę, piosenkarkę Ariany Grandetrzymając się emocjonalnie za ręce, podczas gdy reporter poprosił ich o komentarz na temat „trzymania przestrzeni” przez społeczność LGBT w związku z piosenką Defying Gravity po zwycięstwie wyborczym Trumpa. (Wyrażenie „holding space” odnosi się do tendencji do publikowania przez fanów tekstów piosenek w Internecie i zastanawiania się nad ich znaczeniem). Inni komentatorzy wydają się jednak przeoczyć rolę takich kont w mediach społecznościowych w promowaniu klip, jeden z setek podczas obleganej trasy prasowej, który przykuł uwagę głównego nurtu. To znane sztuczki w Trumpworld.

Już w 2022 roku informowano, że Witryna Daily Wire, prowadzona przez Bena Shapiro, wydała od 35 000 do 47 000 dolarów promowanie wprowadzających w błąd klipów wideo i artykułów prasowych atakujących Amber Heard podczas jej walki o zniesławienie z byłym mężem, Johnnym Deppem. Wyraźną intencją było ostrzeżenie młodych mężczyzn, że XXI wiek stał się wrogim terenem z powodu ekscesów feminizmu: Trump jest politycznym rozwiązaniem tego problemu. End Wokeness i Defying L’s są częścią wspólnego ekosystemu Shapiro. Analityk open source Ryan McBeth twierdzi że pierwsze konto prowadzi działacz skrajnej prawicy Jack Posobiec, którego Centrum Prawa Południowego Ubóstwa klasyfikuje jako ekstremistę z rzekomymi powiązaniami z neonazistami. Powiązane relacje wzmocniły niedawne ataki na czarną aktorkę Halle Bailey, kiedy została obsadzona w remake’u filmu Disneya Mała Syrenka, oraz kolumbijsko-polska aktorka Rachel Zegler po obsadzeniu Królewna Śnieżka.

pomiń poprzednią promocję w biuletynie

Brytyjscy komentatorzy podążający za modą przeciw przebudzeniu prawdopodobnie nie mają pojęcia, że ​​wykonują pracę skrajnie prawicowych specjalistów od dezinformacji. Nie mają też członkowie obsady Podły pomogli sobie, uczestnicząc w prześwietlonym tournée prasowym. Jednak nasza sfera kultury musi się obudzić i dostrzec fakt, że nasze reakcje na najważniejsze wydarzenia filmowe w coraz większym stopniu kształtują media propagujące białą supremację działające w Teksasie – lub w tym przypadku w Macedonii.

Studia hollywoodzkie dobrze zrobią, jeśli zobaczą tę dezinformację. Inną opcją jest zaspokojenie potrzeb wyłącznie jednej lub drugiej strony podziału politycznego. Byłoby to złe dla biznesu i złe dla reszty z nas.

Kate Maltby pisze o teatrze, polityce i kulturze

  • Czy masz opinię na temat kwestii poruszonych w tym artykule? Jeśli chcesz przesłać list zawierający do 250 słów, który ma zostać rozpatrzony do publikacji, wyślij go e-mailem na adres obserwator.listy@observer.co.uk

Source link