Położne finansowane i przeszkolone przez firmę produkującą preparaty mleczne doradzają klientom Tesco w ramach programu pilotażowego, krytykowanego jako „nieetyczny”.
Położne otrzymały markowe stroje i przeszły szkolenie w Danone – globalnej firmie spożywczej oferującej takie marki żywności, jak Cow & Gate i Aptamil – zanim udzieliły porad rodzicom w supermarkecie w Cheshunt w Hertfordshire.
Pilot był krytykowany za przypomnienie skandalu „pielęgniarek mlecznych” z lat 70. XX wieku, kiedy sprzedawcy z branży mleczarskiej przebierali się za pielęgniarki i promowali mleko wśród rodziców.
Jedna z kobiet zatrudniona przez firmę Danone odeszła w zeszłym miesiącu, mówiąc British Medical Journal, że nie chce być kojarzona z, jak to określiła, „nieetyczną usługą”. Odeszła z pracy w Tesco po kilku zmianach, mimo że zarabiała 40 funtów za godzinę – czyli dwa razy więcej niż zarabiała pracując w społeczności.
„Ze względu na historię po prostu nie chcę być kojarzona z firmami produkującymi preparaty modyfikowane, które łamią Międzynarodowy Kodeks marketingu substytutów mleka kobiecego” – powiedziała. powiedział dziennikowi.
„To nieetyczne. To była granica, której nie mogłam przekroczyć – kobiety ufają mi, bo jestem położną”.
Powiedziała, że położne „powinny chronić kobiety i wspierać je”, ale udział w „zwiększaniu przychodów (Danone)” wzbudził jej niepokój.
Kodeks substytutów mleka kobiecego, przyjęty przez Światową Organizację Zdrowia i UNICEF w 1981 roku, stanowi, że „personel zajmujący się marketingiem” powinien unikać bezpośredniego lub pośredniego kontaktu zarówno z kobietami w ciąży, jak i matkami małych dzieci i niemowląt.
Rzeczniczka Danone UK & Ireland stwierdziła, że markowe stroje „nie są obowiązkowe” i mają jedynie na celu zapewnienie „bezstronnej wiedzy specjalistycznej w zakresie żywienia”.
Firma stwierdziła: „Nasz udział w badaniu Tesco dotyczącym usług zdrowotnych zapewnia rodzicom łatwy i wygodny dostęp do wysokiej jakości informacji na temat odżywiania. Pierwsze 1000 dni życia jest najważniejsze w rozwoju dziecka, dlatego dostęp do informacji i porad jest niezbędny w wspieramy rodziców i ich pociechy w tym ważnym czasie.”
Przeczytaj więcej:
Rodzice wzywają do zmian na rynku preparatów modyfikowanych
Rodziny pogrążone w „całkowitej rozpaczy” w związku z cenami formuł
Firmy „manipulują cenami, aby wyzyskiwać bezbronne rodziny”
„Wypróbowana i przetestowana” taktyka marketingowa
Tesco bagatelizowało proces, twierdząc, że był on „na małą skalę” i dotyczył tylko jednego supermarketu.
„(To) miało na celu zapewnienie rodzicom i opiekunom dodatkowego wsparcia w postaci bezpłatnych i bezstronnych porad, jako część szerszej koncepcji obejmującej szereg usług w zakresie zdrowia i dobrego samopoczucia” – powiedział rzecznik firmy.
„Pilotaż zakończy się pod koniec stycznia, a my weźmiemy pod uwagę opinie klientów i interesariuszy przy podejmowaniu decyzji, w jaki sposób będziemy wspierać klientów w przyszłości”.
Vicky Sibson, dyrektor First Steps Nutrition Trust, powiedziała BMJ, że firma produkująca formuły stosuje wypróbowaną i przetestowaną taktykę marketingową, i wezwała Tesco do zakończenia współpracy z Danone.
Powiedziała: „Nie łamią brytyjskiego prawa, ale łamią Międzynarodowy kodeks marketingu substytutów mleka kobiecego, który wyraźnie odradza pracownikom marketingu szukającym bezpośredniego lub pośredniego kontaktu z kobietami w ciąży lub matkami.
„Problem polega na tym, że brytyjskie prawo nie jest takie, jakie powinno być. Danone używa nazwy i logo swojego klubu dla dzieci do promowania swoich usług, a tym samym pośrednio do promowania swoich produktów”.