W ramach starań na rzecz zmniejszenia stopnia zanieczyszczenia powietrza powodowanego przez pojazdy dostawcze, które są napędzane silnikami, które skutkują dużą emisją zanieczyszczeń, inżynieryjny gigant Siemens i producent ciężkich pojazdów Scania połączyli siły w ramach projektu sprzed kilku lat, który ma zniwelować problem zanieczyszczeń.

Pojawiła się hybrydowa ciężarówka, która pobiera energię z linii elektrycznych zainstalowanych wzdłuż zwykłej autostrady, co czyni ją podobną do systemów używanych od dawna przez wiele tramwajów i pociągów. Elektryczna autostrada zasila teraz samochody dostawcze w Niemczech.

Aby przystosować samochody ciężarowe do pobierania energii tego typu, firma Siemens stworzyła przedłużany łącznik zasilania, który automatycznie rozciąga się od góry pojazdu, aby podłączyć go do linii elektrycznych, gdy czujniki wykryją ich obecność.

Oprócz tego, że taki system jest bardziej przyjazny dla środowiska, ma on również potencjał, aby zaoszczędzić firmom dużo czasu i pieniędzy: Ciężarówki nie muszą się zatrzymywać, aby naładować akumulatory, co również eliminuje konieczność budowy i konserwacji stacji ładowania.

Tak zwana eHighway zadebiutowała w Niemczech we wtorek, 7 maja, na ruchliwym odcinku drogi na południe od Frankfurtu. Odcinek mierzy 10 km długości.

Inne próby technologiczne miały już miejsce w Szwecji i Los Angeles, choć na znacznie krótszych odcinkach drogi.

W Niemczech urzędnicy ds. transportu mają nadzieję, że pozytywne dane z pierwszej autostrady elektronicznej pozwolą jej na wprowadzenie tej technologii na inne, główne drogi w kraju.

Ciężarówki wyposażone w technologię Siemen działają bezemisyjnie, gdy korzystają z energii elektrycznej. Na drogach bez linii elektroenergetycznych mogą one wykorzystywać energię zgromadzoną przez akumulatory pokładowe, a przejście na zasilanie olejem napędowym tylko wtedy, gdy się skończy.

Warto zauważyć, że samochody ciężarowe są w stanie utrzymać stałą prędkość podczas sprzęgania z liniami energetycznymi, zapewniając płynny przepływ ruchu. Jeśli samochód ciężarowy natrafi na znacznie wolniejszy pojazd na autostradzie, sprzęgło może zostać odłączone w celu wyprzedzenia, a następnie automatycznie połączone po powrocie na pas ruchu z liniami elektrycznymi.

Siemens zaprezentował pierwszą wersję autostrady elektronicznej w 2012 r. jako ekologiczne rozwiązanie dla dużych samochodów ciężarowych. W tamtym czasie ta technologia nie była w stanie sprostać zadaniu napędzania pojazdów ciężarowych na duże odległości, ale postęp technologiczny w połączeniu z rosnącym zainteresowaniem ciężarówkami elektrycznymi takimi jak Volvo, Daimler i Tesla, pozostawi pewne wątpliwości, czy system Siemensa oferuje skuteczne, długoterminowe rozwiązanie.

Niemiecka firma twierdzi, że jej system eHighway jest “dwukrotnie bardziej wydajny w porównaniu z silnikami spalinowymi” i dlatego może przyczynić się do zmniejszenia zużycia energii i zmniejszenia lokalnego zanieczyszczenia powietrza.

Niemcy dążą do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla o co najmniej 80 procent do 2050 r. i podają rok 2030 jako datę graniczną dla nowej sprzedaży pojazdów z silnikami gazowymi i wysokoprężnymi. Autostrada Siemensa, jeśli zostanie zainstalowana na większej liczbie dróg w całym kraju, może również odegrać swoją rolę w realizacji celów ekologicznych.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here